Waarom valt het stroom uit als de aardedraad de fase- of schakeldraad (zonder stroom) aanraakt?

Met de schakelaar (aan de wand) heb ik het stroom uitgeschakeld zodat ik met ander lichtbron (in de stopcontact) niet in het donker hoef te werken. Er zit dus geen stroom op de draden waarmee ik aan het werk ben en wel op de rest van de groep. Toen de aardedraad één van de twee andere draden in contact kwam, viel de desbetreffende groep uit.

In mijn ogen was er geen sprake van een kortsluiting, omdat er geen stroom op zit.

Ik hoop dat iemand mij uit kan leggen hoe dit in zijn werk gaat

Picture for question
5 jaar geleden
in: Techniek
15.2K
ronron1212
5 jaar geleden
Ja je moet ook geen draden elkaar laten raken. Gewoon je groep weer inschakelen als je alles goed hebt aangesloten

Het beste antwoord

De stroomkring bestaat uit een toevoer naar je lichtbron (de "fase-draad") en de afvoer (de "nul-draad).
Normaal gesproken is de fase geschakeld. Daarmee is dus slechts één van de 2 draden onderbroken.

De nul is dus nog gewoon aangesloten op het net (en daarmee werk je dus NIET 100% veilig !). Ook andere apparaten gebruiken die nul-draad. Er zijn dus altijd wel wat spanninkjes aanwezig op die nul-draad.
Door nu met de aarddraad verbinding te maken met de nul-draad vloeien er oof stroompjes via die aard-draad weg.

De aardlekschakelaar 'meet' of er evenveel stroom de fase op gaat als dat er via de nul ook weer terug komen. Is dat ongelijk, dan klapt hij er uit.
Omdat er een beetje stoom via de aarde weglekt is er dus een verschil ontstaan. Klein, waarschijnlijk, maar genoeg voor de aardlek om er uit te klappen.