hoe word een satelliet bestuurd?

ik moet voor topondenemers weten hoe een satelliet bestuurd word maar ik kan het nergens vinden dus wie mij helpt alvast bedankt

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Techniek
9.4K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bestuurd als in op z'n plek gehouden? Trusters worden gebruikt om satellieten constant te positioneren. ISS wordt om de zoveel tijd 're-boosted' naar een iets hogere baan omdat weerstand(het is op 540km geen volledig vacuüm) de ISS afremt. Geo stationaire sats die voor lange tijd daar moeten blijven en exact hun plaats moeten behouden gebruiken een geavanceerd impulse systeem op basis van plasma/ion-trusters.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wellicht heb je hier iets aan.
http://www.onastra.nl/18705045/besturing-van-een-astra-satelliet

Antwoorden (2)

Overal zitten kleine straalmotoren. Daarmee kan de positie veranderd worden. Door middel van een dataverbinding wordt daartoe een commando gegeven. Ook apparatuur wordt zo aangestuurd en geven de metingen en beelden op die manier terug. en rondom de aarde staan diverse schotelantennes zodat steeds communicatie mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Besturing van een satelliet omvat standbesturing (hoe hangt de satelliet ten opzichte van aardoppervlak en zon) en baanbijsturing (wáár is de satelliet en hoe moet ik zonodig bijsturen om hem precies zijn baan te laten volgen).

Standbesturing gebeurt veelal met behulp van een combinatie van 3 of 4 vliegwielen (met variaties in toerentallen kun je de stand van de satelliet beheersen). https://en.wikipedia.org/wiki/Reaction_wheel#Implementation

Baanbijsturing gebeurt veelal met een soort kleine goed doseerbare stuwraketjes (straalmotoren werken niet in de ruimte omdat daar geen lucht is).

Veel meer is in het Engels te vinden. Zo lees je hier hoe het door de Europese ruimtevaartorganisatie ESA wordt uitgelegd:
http://www.esa.int/Our_Activities/Space_Engineering_Technology/Control_Systems