hoe snel moet een auto optrekken om van 0 tot 105 te rijden binnen 235 meter?

ben gelaserd door de politie op een stuk weg van 400 meter met volgens de politie een snelheid van 105 km per uur. De laser heeft mij gemeten op 165 meter afstand.

Hoe snel zou de auto dan moeten optrekken om binnen 235 meter van 0 tot 105 te acceleren ?
want volgens mij klopt de meting niet en is dit onmogelijk.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Techniek
3.8K
gvrox
5 jaar geleden
Dat is ook niet de vraag Reddie, de vraag is of je binnen 235 meter een snelheid van 105km/u kan halen.
Reddie
5 jaar geleden
@gvrox,
Als we toch gaan muugenziften:
"een snelheid van 105km/u kan halen" is niet hetzelfde als " van 0 tot 105 te rijden".
Er staat namelijk niet liter of kilogram of m/s of km/u.
De vraag is dus niet te beantwoorden. Daarom mijn verhaaltje.
gvrox
5 jaar geleden
@Reddie : in de vraag staat toch echt "... volgens de politie een snelheid van 105 km per uur." , en zelfs al stond het er niet, als iemand zegt "ik rij 105 met mijn auto" dan gaat het vast niet over meter per seconde. Die 165 meter is (mijns inziens) alleen genoemd om duidelijk te maken dat op de weg van 400 meter lang (blijkbaar stond de agent aan het andere eind ?) nog 235 meter overbleef om te accelereren. Het is helemaal niet mijn bedoeling om te muggenziften, de vraag leek me duidelijk genoeg, en geen van de duimpjes omlaag is van mij.
Reddie
5 jaar geleden
Dat je gelaserd bent op 165 meter afstand doet niets ter zake.
De lichtsnelheid (laser) is 300.000 km per seconde.
De snelheidsmeting is gebaseerd op de afstandsmeting bijvoorbeeld 1 seconde na elkaar.
Oftewel, de meting geeft het aantal meters dat je in die seconde hebt afgelegd, om te rekenen naar kilometers per uur.
Dat heeft dus niets te maken met de afstand waarop gemeten wordt, en ook niets met hoe snel je optrekt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor de reacties , ik probeer te achterhalen of het met een normale auto , in dit geval een mini cooper s , mogelijk is om binnen 235 meter op te trekken van 0 naar 105 km per uur en binnen hoeveel seconden dit moet gebeuren.
Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe je dit kunt berekenen

Antwoorden (1)

Dan moet je optrekken met een versnelling van 1.81 m/s^2 , want dan heb je na een dikke 16 seconden een snelheid van 29.16 m/s ( = 105 km/u) en een afgelegde weg van 235 meter. Uiteraard is dat een versimpeling, de versnelling van de auto zal niet constant zijn.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dit had ik ook in gedachten bij éénparig versnelde beweging (s=V0t +1/2 at^2}
Je hebt het uitgerekend. +
Inekez1
5 jaar geleden
Een Mini Cooper S kan in 6,8 seconde van 0 tot 100 km/uur optrekken. Dus van 0 tot 105 zal niet heel veel meer zijn. Binnen de 16 seconden moet dat ruimschoots kunnen, ook als je niet heel snel schakelt en plankgas wegscheurt. https://www.autozine.nl/mini/mini/cooper-s/techniek