welke landen in Europa zijn voor elektriciteitsvoorziening het meest afhankelijk van kernenergie?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Techniek
3.9K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Frankrijk spant de kroon, maar ook b.v Ukraine, Hongarije, Slowakije en België gebruiken heel veel kernenergie https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nuclear_power_by_country
Reddie
5 jaar geleden
Dit antwoord is onjuist. Zie mijn antwoord.
fremar
5 jaar geleden
Weinig landen zijn voor hun stroomvoorziening zó afhankelijk van kernenergie als Frankrijk.

Het beste antwoord

Top 10 landen naar afhankelijkheid van kernenergie zijn:
Finland – 34,6 %
Tsjechië – 35,8 %
Slovenië – 37,2 %
Zwitserland – 37,9 %
Zweden – 41,5 %
België – 47,5 %
Oekraïne – 49,4 %
Hongarije – 53,6 %
Slowakije – 56,8 %
Frankrijk – 76,9 %
Frankrijk is het Europese land met het grootste aantal actieve kerncentrales. Daarnaast is Frankrijk wereldwijd het meest afhankelijk van kernenergie: bijna tachtig procent van de totale hoeveelheid verbruikte energie is er verkregen door kernsplitsing. Elke Franse burger treft in een straal van 300 kilometer rond zijn of haar huis een kernreactor aan.
Zonder deze energiebron zou Frankrijk veel meer moeten betalen voor elektriciteit uit het buitenland en is het land in die zin het meest afhankelijk van kernenergie.
Daarnaast is Frankrijk is 's werelds grootste netto-exporteur van elektriciteit.
SimonV
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Dit antwoord is onjuist. Zie mijn antwoord.

Andere antwoorden (1)

Alle elektriciteitsnetten in Europa zijn gekoppeld.
Alle elektriciteitscentrales in Europa leveren samen elektrische energie aan dit net.
De elektrische energie in een individueel land of individuele woning is niet te herleiden tot een bepaalde centrale.
Iedereen in Europa gebruikt dus in dezelfde mate kernenergie, windenergie, etc.
Welk soort centrale in een bepaald land energie opwekt is een politieke en economische beslissing.
Reddie
5 jaar geleden
SimonV
5 jaar geleden
Ik denk dat je het woord afhankelijk te letterlijk neemt.