Bestaan er in verschillende plaatsen / landen identieke gebouwen?

Zijn er veel gebouwen die identiek of zo goed als identiek zijn? En dan bedoel ik niet een replica van een gebouw in Madurodam of in de Chinese / Japanse (of welk ander land dan ook waar ze als attractie in een Nederlands themapark staan.
Ik bedoel gebouwen die gewoon in een stad staan en die per ongeluk of juist geïnspireerd zijn op een ander gebouw.
Ik weet dat er in Amerika (ben de stad even kwijt) een gebouw staat dat grote overeenkomsten heeft met het Witte Huis in Rotterdam (nee... Het gaat niet om dat gebouw met dezelfde naam in Washington DC).
Bij bruggen zie je dit heel vaak, er zijn talloze bruggen (die misschien al ouder zijn) zie lijken op de Hef in Rotterdam.
Maar bij gebouwen zie je dat niet zo vaak.

Ik zie graag jullie reacties tegemoet.

Mvrgr

Nossie

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Techniek
2.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Topper: doorzonwoning!

Het beste antwoord

De kubuswoningen van architect Piet Blom zijn niet alleen gebouwd in Helmond (tussen 1974 en 1977), maar later ook in Rotterdam (tussen 1982 en 1984). Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Kubuswoningen_(Helmond) en https://nl.wikipedia.org/wiki/Kubuswoningen_(Rotterdam).

Voor verpleeghuis Overwhere, Purmerend (1970), en verpleeghuis Hogewey, Weesp (1972), is hetzelfde ontwerp gebruikt. Zie pagina 66 van dit document https://repository.tudelft.nl/islandora/object/uuid:d68d779e-f4f4-4172-b54f-0401661bf8b3/datastream/OBJ.

Toegevoegd na 10 minuten:
Op pagina 148 van dat document staat dat hetzelfde ontwerp ook is gebruikt voor nog twee andere verpleeghuizen:

"Tussen 1970 en 1972 zijn in één bouwstroom vier vrijwel identieke verpleeghuizen gerealiseerd: Overwhere (Purmerend), Groenelaan (Amstelveen), Hogewey (Weesp) en Den Koogh (Den Helder). Samen vormen deze huizen de Stichting Verpleeghuizen Noord-Holland. De gebouwen zijn opgezet volgens het ziekenhuismodel, deels hoogbouw (drie bouwlagen somatiek op een onderbouw met algemene voorzieningen en op de vierde etage de fysiotherapie) en deels laagbouw (een carré-vormig bouwdeel voor de psychogeriatrische bewoners)."

Toegevoegd na 37 minuten:
Nog een voorbeeld: er zijn in Nederland drie koepelgevangenissen. Op deze website https://nl.wikipedia.org/wiki/Koepelgevangenis_(Haarlem) vind je daarover:

"De koepelgevangenis van Haarlem werd van 1899 tot 1901 gebouwd door justitiearchitect W.C. Metzelaar. Hij baseerde zich op het ontwerp van zijn vader Johan Frederik Metzelaar die in Breda en Arnhem reeds koepelgevangenissen had gerealiseerd."

De bouw van de gevangenissen in Breda en Arnhem werd afgerond in 1886.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank je wel voor je reactie, nu je het zegt, de kubuswoningen had ik idd al eens gezien. Die verpleeghuizen vind ik wel een mooi project en scheelt ook nog eens in de ontwerp kosten. Zouden ze vaker moeten doen, gewoon uitgaan van bestaande bouwtekeningen. Maar ja... Dat zullen de architecten niet leuk vinden.
Antoni
6 jaar geleden
Graag gedaan!

Andere antwoorden (1)

Standaardgebouwen zie je veel bij de spoorwegen in Nederland en België.

“Tussen 1860 en 1873 werden langs de door de Staat der Nederlanden aangelegde spoorlijnen vele stationsgebouwen volgens een standaardmodel gebouwd. [...]
De stations werden gebouwd door de overheidsdienst Rijkswaterstaat, men spreekt dan ook wel van Waterstaatstations. Standaardisatie had als doel het verhogen van het bouwtempo en het goedkoper bouwen, maar beantwoordde tevens aan de wens om de uitstraling van de gebouwen langs het spoor te uniformeren.[...]
De architect was de spoorweg-ingenieur Karel Hendrik van Brederode.
Totaal werden 96 stationsgebouwen volgens de diverse standaardtypen gebouwd. Hiervan zijn er nu nog 26 aanwezig.”
https://nl.wikipedia.org/wiki/Standaardstations_van_de_Staatsspoorwegen

“Standaardisatie van gebouwplattegronden vinden we tegenwoordig heel normaal, maar destijds was het een nieuwe werkwijze. Standaardisatie hield het tempo op peil en was goedkoop, maar beantwoordde tevens aan de wens om de uitstraling van de gebouwen langs het spoor te uniformeren. Op een schaal die nog nooit eerder was vertoond verrezen tussen 1860 en 1873 door heel Nederland gebouwen met een herkenbare vormentaal. Het was voor veel mensen de eerste kennismaking met het reizen per spoor. In plaats van kostbare decoratie, investeerde de Staat in de functionaliteit van de gebouwen. Ze boden zo hetzelfde reizigerscomfort als de spoorpaleizen van de private spoorwegmaatschappijen, maar zonder het overdadige uiterlijk. De stations werden in vijf klassen ingedeeld, van de monumentale gebouwen in de grote steden tot de halteplaatsen in het landelijk gebied. Van de bijna honderd standaardstations die tussen 1860 en 1873 zijn gebouwd zijn er anno 2013 nog 28 over: de doodgewone standaardstations van toen zijn uitzonderlijk geworden.”
https://spoorbeeld.nl/inspiratie/standaardstations#anchor-1

In België is m.i. nog meer eenheid te vinden in oude stationsgebouwen, met name van kleine stations. Ik weet dat uit talloze foto’s, maar een goed artikel erover heb ik nog niet gevonden.

Een heel andere ingeving leidde in dezelfde periode tot een verkleinde imitatie van twee kerken uit Rome.
“De Basiliek van de Heiligen Agatha en Barbara is een rooms-katholieke kerk te Oudenbosch. [...] De kerk is een verkleinde kopie van de Sint-Pietersbasiliek, met het front van de Sint-Jan van Lateranen te Rome.”
https://nl.wikipedia.org/wiki/Basiliek_van_de_H.H._Agatha_en_Barbara

(vervolg in reactie)
6 jaar geleden
Bordensteker
6 jaar geleden
(Vervolg) Zo kom ik op ... engelen. In Engeland zijn destijds veel grote vliegtuigloodsen (hangars) gebouwd volgens een aantal standaardontwerpen. Deze relatief gemakkelijk te (de)monteren constructies werden later in NAVO-verband ook elders in Europa toegepast. Het waren een soort bouwpaketten. De bezetter heeft in de oorlog ook standaardgebouwen op vliegvelden hier neergezet. Verspreid opgestelde tegen bomscherven beschermende betonnen vliegtuigloodsen voor telkens 1 vliegtuig zijn op militaire vliegbases gebruikelijk, en die zijn dan volgens een standaardtype gebouwd. Nederlandse kazernes zijn in de jaren 30 op basis van een standaardpatroon met overal dezelfde gebouwen neergezet, met kleine variaties in de onderlinge schikking als de vorm van het beschikbare grondoppervlak dat nodig maakte.
“Zestien kazernes zoals de Cort Heyligers bouwde Nederland kort voor de Tweede Wereldoorlog uitbrak. De Bergse is van 1939. Allemaal eender, op details verschillend. De meeste van die kazerne zijn verdwenen. Van andere zijn alleen een paar gebouwen bewaard gebleven.”
https://www.bndestem.nl/bergen-op-zoom/het-einde-van-gebouw-e-van-voormalige-kazerne-in-bergen-op-zoom-nadert~a2cb4eb7/ (met een luchtfoto die een voor veel ouderen nog goed herkenbare plattegrond laat zien). “De Cort Heyligers is een van de zestien kazernes die in de jaren voor de Tweede Wereldoorlog uit de grond werden gestampt. De dreiging van de nazi’s in Duitsland deed de regering besluiten om grensbataljons op te richten.
Kapitein der genie A.G. Boost maakte een standaardontwerp volgens het zogenaamde paviljoensysteem. Het bestaat uit een hoofdgebouw met toegangspoort met daarachter een exercitieterrein, omgeven door legeringsgebouwen en een keukengebouw. In onder andere Roermond en Tilburg zijn kazernes te vinden die er vrijwel hetzelfde uitzien als de Cort Heyligers.”
https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/joelende-kinderen-na-stampende-soldaten-1.608413 http://www.dbnl.org/tekst/_jaa030199901_01/_jaa030199901_01_0018.php Meer informatie: http://www.jeoudekazernenu.nl/architectuur/1919.html Zo kom ik op “woonkazernes”!
Flatgebouwen zijn veelal ook ongeveer hetzelfde van opzet, maar of dezelfde ontwerpen ook echt identiek volgens dezelfde bouwtekening in meer steden voorkomen is mij niet bekend. Behalve dan dat er binnen één nieuw te bouwen woonwijk juist bijna altijd meerdere exemplaren van hetzelfde model werden neergezet. Net als voor de standaard doorzonwoningen gold.
Antoni
6 jaar geleden
Goede voorbeelden! En je maakt er een leuk verhaal van met grappige bruggetjes... + 1 voor je antwoord!