Een 100 watt gloeilamp gebruikt 100 watt in wat voor tijd is dit berekend, 1 uur /12uur /24uur?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Techniek
14.9K
TurfGraver
6 jaar geleden
Watt is een vermogen (niet over tijd)
Watt/uur (Wh) wel.
TurfGraver
6 jaar geleden
Een 100 watt gloeilamp zal dus in een uur 100Wh of 0,1kWh verbruiken. In 12 of 24 uur ook maar dan dus totaal 0,1 x 12 of 24 kWh.
ItisILeClerc
6 jaar geleden
Net zo lang als je 'm aan hebt staan.

Antwoorden (4)

Ik begrijp de vraag niet.

Een gloeilamp van 100 Watt verbruikt 100 Watt. Dat doet hij gedurende een uur als je hem een uur laat branden. Of gedurende 12 uur als je hem 12 uur laat branden.

Zolang de lamp aanstaat gebruikt hij 100 Watt.

Toegevoegd na 1 minuut:

Een Watt is een Joule per seconde.

Een gloeilamp die 1 seconde aanstaat, gebruikt dus gedurende die seconde 100 Joule. Dat is dus 100 Joule gedurende 1 seconde, ofwel 100 Watt.

Staat die gloeilamp een minuut aan, dan gebruikt hij gedurende 60 seconden 100 Watt. Dat is 6000 Joule.

Cryofiel
6 jaar geleden
Gewoon per uur, als je lamp van 100 watt 4 uur brandt, verbruikt hij 4x100 watt, dus 400 watt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
-Nee, dan verbruikt hij 400 wattuur of 0.4 kWh. https://www.energieleveranciers.nl/energie/begrippen/watt-kilowatt
Thecis
6 jaar geleden
Inderdaad. Onzinnig antwoord door iemand die het inderdaad niet begrijpt...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oké, het is door Beestje wat simpel uitgedrukt maar wel begrijpelijk voor een leek.
De vraag was ook :in wat voor tijd is dit berekend, 1 uur /12uur /24uur?
Dus onzinnig is wel wat overdreven.
gvrox
6 jaar geleden
@vijfmeter de anderen geven een ander antwoord dat wel juist is. Als een auto 100 kilometer per uur rijdt voor 4 uur lang, dan rijdt deze geen 400 kilometer per uur.
LeonardN
6 jaar geleden
@jaap62 Ik hoop dat ik het zo uit kan leggen dat een ieder het begrijpt. Als iets fout is, is het daardoor niet begrijpelijker. Zoveel moeilijker is het niet om wattuur te zeggen ipv watt. "Als men een machine met een vermogen van 1 kW één uur laat werken heeft men een energie van 1 kWh "verbruikt"." Het is toch ook gek als iemand zou vragen hoeveel kilometer snel rijdt mijn auto. En dat dan een ander gaat beweren 100 kilometer. Waar deze 100 km/u bedoelt. Dan zou iedereen daar los op gaan die afstand van snelheid kan scheiden. Het is heel mooi dat de fout gemaakt wordt, deze fout wordt namelijk enorm vaak gemaakt, (niet km vs km/u, maar kW vs kWh). Nu kan daar gelijk op gehamerd worden dat dat fout is en wat de fout is. "De vraag was ook :in wat voor tijd is dit berekend, 1 uur /12uur /24uur?"
Dat wordt door de andere antwoorders prima beantwoord.
1 W=1 joule / seconde
"Gewoon per uur" is dus nergens uit te halen. Dat de materie niet gemakkelijk is, dat is waar.
Misschien helpt een praktijkvoorbeeld (prijzen zijn gefingeerd): Je betaalt een stroomleverancier per kWh. (de h staat voor uur)
Stel dat 1kWh je 1 euro kost.
En het enige wat je hebt is een 100 Watt lamp
Dan moet je die lamp 10 uur laten branden voordat je een euro kwijt bent.
10h x 100W= 1000Wh (of 1 kWh). Als ik nu opeens zeg dat de lamp dan 1000 Watt is (zoals Beestje ons wil laten geloven) ben je al in uur aan je euro. Vandaar dat het zo noodzakelijk is om 1kWh te zeggen ipv 1kW.
Thecis
6 jaar geleden
+ voor @gvrox @LeonardN
Een lamp die 100 Watt gebruikt, gebruikt 100 W(att)
Een Watt is joule/seconde, dus een lamp die 100 W verbruikt, verbruikt 100 Joule/seconde. Laat je deze 1 uur branden, dan heeft de lamp 100 Joule/seconde * 3600 = 360.000 Joule aan energie verbruikt.

Joule is ook de officiele aanduiding voor energie (niet een SI-eenheid, dat weet ik, maar het wordt er toch wel voor gebruikt). Alleen energiemaatschappijen gebruiken dit niet. Nergens zie je op een nota dat e 1.486.573 Joule aan energie hebt verbruikt. Zij maken gebruik van de kWh. Oftewel kilowattuur.

Hoe werkt de kWh? Als je een 100 Watt lamp hebt, is dat 0.1 kW. Als je deze een uur aan laat staan, heb je 0.1 kWh verbruikt. laat je deze lamp 5 uur aan staan, heb je 0.5 kWh verbruikt.

kWh en Joule zijn natuurlijk hetzelfde, alleen met een omrekenfactor.
1 kWh = 3.600.000 Joule
https://www.google.nl/search?q=kwh+naar+joule&oq=kWh+naar+&aqs=chrome.1.69i57j0l5.3233j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Klopt helemaal.
Verder kun je nog zeggen dat 1 joule de hoeveelheid energie is die je gebruikt als je een voorwerp 1 meter verplaatst en hierbij een kracht van 1 newton uitoefent.
LeonardN
6 jaar geleden
+Nu ik er nog verder over denk. Zouden we (naast dat joule een SI-eenheid is) het sowieso niet veel handiger zijn als we joule zouden gebruiken. En joule/s. Ik koop in de winkel een 60 joule/s lamp en ik betaal mijn leverancier per (mega)joule. Dan wordt een analogie voor een leek een stuk eenvoudiger. Mijn broer eet 60 boterhammen/week en ik geef hem zoveel boterhammen.
TurfGraver
6 jaar geleden
Tja, handiger?
Een 60 joule/s lamp verbruikt per uur 216000 joules/s of 60 joules/h.
Een 60 W lamp verbruikt per uur 216000 W/s of 60 W/h.
:)
LeonardN
6 jaar geleden
Watt= energie/tijd
Wattuur= energie/tijd x tijd (=energie) vs Joule=energie
Joule/s=energie/tijd Het laatste is makkelijker uit te leggen, dat bedoelde ik.
WimNobel
6 jaar geleden
Joule en Watt zijn wel SI-eenheden. Het zijn nl. afgeleide eenheden, die zonder omrekenfactor zijn uit te drukken in basiseenheden van het SI-stelsel:
1 J = 1 kgm²/s²
1 W = 1 kgm²/s³ Kilowattuur is dat niet:
1 kWh = 3.600.000 kgm²/s².
Vanwege de noodzaak om een factor (niet zijnde een macht van 1000) toe te voegen in deze omrekening wordt het kilowattuur niet als SI-eenheid beschouwd.
LeonardN
6 jaar geleden
+WimNobel ik vond nog deze: "Naast het imperiale stelsel zijn er ook niet-SI-eenheden die wél zijn goedgekeurd voor gebruik samen met SI-eenheden. Voorbeelden hiervan zijn de liter (voor inhoud), uur en minuut voor tijd en graden Celsius voor temperatuur (de SI-eenheden voor deze grootheden zijn respectievelijk kubieke meter voor inhoud, seconde voor tijd en kelvin voor temperatuur). Ook hiervan afgeleide eenheden (zoals de kilowattuur die veel gebruikt wordt als eenheid van energie bij elektriciteitsleverantie) zijn geen SI-eenheden, maar wel toegestaan."
100 Watt is het (hoeveelheid) VERMOGEN van die lamp om energie te leveren, gedurende een WILLEKEURIGE tijd.
Die lamp kan dus 100 Watt leveren tot hij kapot gaat.
Als de lamp 1sec lang die 100 Watt levert, dan heeft hij 100 Watt.sec aan ENERGIE geleverd.
En ENERGIE wordt officieel uitgedrukt in Joule (= 1 Watt gedurende 1 sec = 1 Watt.sec = 1 Joule ENERGIE).
Het is echter nog steeds gebruikelijk om Elektrische ENERGIE uit te drukken in kiloWatt.uur (1kWh = 1000 * 3600 Watt.sec = 3.600.000 Joule aan Energie = 3,6 MegaJoule)