Hoe werkt antigeluid?

Sommige koptelefoons geven antigeluid om het omgevingsgeluid te beperken. Antigeluid bestaat uit geluidsgolven die de geluidsgolf opheffen. Maar hoe werkt dit? Moet het geluid dan niet precies dezelfde fase hebben als het omgevingsgeluid? En zo ja, hoe wordt dit dan gedaan?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Techniek
2.2K
WimNobel
6 jaar geleden
"Moet het geluid dan niet precies dezelfde fase hebben" - nee, precies de tegengestelde fase!

Antwoorden (1)

Geluid bestaat uit trillende lucht - een beetje vergelijkbaar hoe golven van de zee aan het strand spoelen. Als je deze geluidsgolven laat botsen op golven die precies tegenovergesteld zijn (dus een dal tegenover een berg), dan vult de berg het dal en blijft het water vlak - stilte dus.

Dat is wat zo'n koptelefoon doet. Microfoontjes aan de buitenkant herkennen monotone geluiden. De speakers geven dezelfde frequenties een fractie later weer.
De geluidsgolven staan zo uit fase en heffen elkaar op, waardoor die zoem- of bromtoon een stuk zachter wordt.

Een vliegtuigmotor, de sneltrein, de stofzuiger, de lawaaierige computers op kantoor verdwijnen naar de achtergrond. Andere, niet-monotome geluiden zoals mensen die tegen je praten of de muziek die je beluistert zijn goed hoorbaar. Dat anti-geluid voelt wel alsof je oren onder druk staan.
SimonV