Is er een term voor als je voorbanden rechtdoor willen in een bocht door lage bandenspanning?

Ik fiets een FATBIKE, welke 12cm dikke banden heeft op een lage bandenspanning.

Natuurlijk fietst zoiets zwaarder, maar ik merk vooral dat sturen in bochten erg anders is, omdat de fiets rechtdoor wil. Je kan niet echt "hangen" in een bocht, zoals op een motor.

Heeft dat iets te maken met onderstuur of overstuur? Of is daar een aparte naam voor? (- btw is daar wel een naam voor?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Techniek
1.7K

Antwoorden (2)

Onderstuur lijkt mij toch wel de correcte term. Het bestaan van verschillende oorzaken van onderstuur is niet relevant genoeg om daar steeds aparte termen voor te hebben, lijkt mij.
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
In je bron verwijs je naar een auto. De vraag gaat over een fiets.
Die twee hebben totaal verschillende "stuureigenschappen". Niet met elkaar te vergelijken.
Antoni
6 jaar geleden
Ja, klopt, maar rechtdoor rijden in een bocht heet in beide gevallen onderstuur. Daarom is de informatie van die Wikipedia-pagina naar mijn idee toch wel enigszins relevant.
Bordensteker
6 jaar geleden
Het nemen van een bocht met een tweewieler wordt gedaan door naar de binnenkant over te hellen (dat doe je vanuit rechtuit rijden door het stuur eerst even naar buitenkant van de te nemen bocht te richten (zodat het contactvlak van banden met het wegdek onder het gezamenlijke zwaartepunt van fiets plus berijder vandaan komt) en meteen daarna het stuur een klein beetje naar de binnenkant te verdraaien (zodat de wielen het naar rechts vallen van het geheel volgen, waardoor een bocht ontstaat waarin de middelpuntvliedende kracht gecompenseerd wordt door de zwaartekracht die de fiets naar binnen wil laten vallen. Tijdens dat schuin hangen wil de velg bij de lage bandenspanningen die op fatbikes gebruikelijk zijn voortdurend van het aanrakingsvlak van de band af rollen naar de buitenkant van de bocht, net zoals de voeten van een hardloper tijdens het nemen van een bocht in zijn loopschoenen naar de buitenkant van de bocht schuiven. Het verschijnsel is mogelijk met name op een verharde weg voelbaar, waar de band ook echt zijdelings grip kan hebben, en minder in het terrein zelf. Als dat in het voorwiel merkbaar is, zou ik het inderdaad onderstuur willen noemen. In landen met meer fatbikes (en meer daarvoor geschikt terrein) is er misschien een speciale term voor, maar die ben ik nog niet tegengekomen. Bij een wat slappe áchterband op een fiets met relatief brede banden heb ik het zelf meegemaakt, en dan ervaar je het uiteraard als overstuur.
Je voelt de band binnenwaarts van de velg af knikken. En om dat dan te voorkomen, ga je bochten ruimer en/of langzamer nemen, want de binnenrand van de velg op twee lagen rubber (wang en loopvlak van de band, zonder dat er op die plek nog verende lucht tussen zit) over de straatstenen voelen rossen is technisch niet fijn. (De + heb ik vannacht al uitgedeeld.)
Antoni
6 jaar geleden
Interessant! Dank voor de informatie, @Bordensteker!
Bordensteker
6 jaar geleden
Onderstuur (understeer) lijkt in Engeland in elk geval een ook in de dikke-banden-fietswereld bruikbare uitdrukking, blijkens http://singletrackworld.com/forum/topic/oo-fatty-steering#post-8233800 “Given the generally low pressures that fat tyres are run at then any change whilst low in numerical terms is actually pretty big in percentage terms. When I got my fat bike I was getting understeer and generally weird handling especially on roads - checked the pressure 7.5psi. Pumped up to 8psi and the problem went away.” Vertaald: gegeven de lage bandenspanningen die in dikke banden toegepast worden, is een getalsmatig kleine verandering ervan relatief gezien al gauw erg groot. Toen ik mijn fat bike kreeg ervoer ik onderstuur en in het algemeen heel raar stuurgedrag, met name op verharde wegen.- dus ik checkte de bandenspanning en die was 7,5 psi. Ik pompte hem op naar 8 psi en het probleem was weg.” En deze bron https://www.bikerumor.com/2017/05/19/aasq-9-qr-ta-preventing-bonk-understeering/ bevestigt bij de derde vraag dat de van oorsprong uit de autowereld afkomstige term waar nodig ook in de fatbike-wereld gebruikt wordt.
“What’s “understeering”? I’ve seen this term pop up every now and then in tires and forks reviews. – Luiggi
Understeering is more of an auto term that usually refers to the bike wanting to push th[r]ough a corner. Think if there is a turn to the left, the bike wouldn’t make the turn and would fly off the trail to the right. This can be useful to describe tires that aren’t quite holding a line, or perhaps a frame/fork combo that is flexy enough to create instability th[r]ough a turn.” Vertaald: “Wat is ‘onderstuur’? Ik zie deze term van tijd tot tijd in besprekingen van banden en voorvorken opduiken. – Luiggi
Onderstuur is meer een begrip uit de autowereld. Het betekent hier doorgaans dat de fiets uit een bocht wil vliegen. Stel je voor dat er een bocht naar links is, dan zou de fiets de bocht niet volledig willen volgen en dus rechts naast het pad terechtkomen. Het woord is bruikbaar om te beschrijven hoe banden een pad niet goed willen vasthouden, of hoe een frame/voorvork combinatie te weinig stijfheid bezit en zo bochtonstabiliteit te veroorzaken. De juistheid van het antwoord van Antoni wordt door bovenstaande bronnen (en nog meer Google vindplaatsen) bevestigd.
Antoni
6 jaar geleden
Dank je wel, @Bordensteker!
Een lage bandspanning betekent dat je een groot contact oppervlak hebt met de weg.
Het (contact)oppervlak is evenredig met gewicht gedeeld door bandenspanning
Dat zorgt voor heel veel wrijving als je je stuur wilt draaien.
De naam voor dit verschijnsel is dus wrijving.

Je zult echter in een bocht schuin moeten hangen, net als een motorfiets, al lijkt het misschien anders.
Dat is namelijk nodig om de centrifugale kracht op te vangen, net als bij de motorfiets.
Reddie