Wat kan de oorzaak zijn van een erg zwart/grijs rokende benzinemotor?

Ik heb een redelijk zware generator gekocht met een 11pK Honda GX340 motor. De motor produceert echter erg veel rook en ook lekt er olie uit de uitlaat (alleen als de motor draait). Nu dacht ik dat dat veroorzaakt zou worden door versleten zuigerveren of een kapotte oliekeerring op de zuiger. Nu ik echter de zuiger uit de cilinder heb gehaald zie ik niets aan de zuigerveren of de oliekering. Iemand een idee wat nog meer de oorzaak zou kunnen zijn. Of kun je slijtage aan de zuigerveren niet altijd zien?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Techniek
5.5K
TurfGraver
6 jaar geleden
Verbruikt hoj ook veel olie?
Zwart/grijs rook lijkt me meer een mengsel (afstelling) probleem.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja, de olie druppelde tijdens het draaien uit de uitlaat. Toen ik de uitlaat losschroefde zag ik zelfs een plasje olie in de bocht die aan de cilinder was bevestigd. Toen de zuiger zich nog in de cilinder bevond, draaide ik aan het vliegwiel en zag ik dat de zuiger olie naar boven "schraapte" langs de cilinderwand.
TurfGraver
6 jaar geleden
Geul groef in cilinderwand?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Neen, spiegel glad,
TurfGraver
6 jaar geleden
Wel zuiver rond (niet ovaal)?
svetivlas
6 jaar geleden
Is het een 2- of 4takt motor? Bij een 2takt is er de mogelijkheid dat de oliekeerring op de krukas aan carterzijde slecht is en olie uit het carter zuigt.
Bij een 4 takt kan het de koppakking of uitgelopen klepgeleiders zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik kreeg trouwens een geweldige tip van de dealer, om de zuiger weer in de cilinder te krijgen.
Druk de zuiger tot aan de eerste veer in de cilinder, leg een dun stukje instalatiedraad om de eerste veer (die aan de beurt is) en twist dat met een combinatietang totdat de veer helemaal binnen de zuiger ligt en druk zonder geweld de zuiger tot aan de volgende veer in de cilinder.
Herhaal dat tot je alle veren hebt gehad. Werkt fantastisch!!!!
Bordensteker
6 jaar geleden
Het is een viertakt motor.
En hij heeft standaard een automatisch werkend decompressiesysteem om het starten te vergemakkelijken.
http://www.northerntool.com/shop/tools/product_374_374

Stel nou dat dát niet goed werkt en deels open blijft staan.
In het eigenaarshandboek (dat o.a. via die site te downloaden is) heb ik hier verder niets over gevonden (het is dan ook iets dat automatisch werkt, dus je hoeft het als het goed is nooit met de hand te bedienen ... )
Ik heb verder alleen kunnen vinden dat als de motor slecht loopt met zwarte rook e.d., dat je dan naar de vakman toe moet. Welnu, al doende ben jij zelf al bezig je eigen vakman te worden. En door in de reeds gedemonteerde cilinderkop naar de decompressieklep te kijken, zou je die zelf moeten kunnen zien.
Me dunkt dat het hoorbaar zou moeten zijn als de decompressieklep open staat (maar als je de motor nog niet kent, kun je die afwijking van normaal wellicht moeilijk vaststellen). En misschien staat-ie maar net een heel klein beetje open. Het automatisch bedieningsgedeelte wordt bij dit type motor meestal met behulp van vlieggewichtjes vanaf de nokkenas bediend (de vlieggewichtjes sluiten het klepje pas als het toerental na het aanspringen oploopt), en zit dus niet in de kop zelf. http://www.techsupportforum.com/forums/f258/honda-gx160-only-50-lbs-compression-295100.html (Dit betreft een kleinere motor, maar wel volgens hetzelfde principe opgezet.)
Ik houd er daarom rekening mee dat je zodoende toch naar de echte vakman moet – en die heb je intussen ook al gevonden. Bij mee-verbrande olie verwacht ik blauwe rook.
Omdat jij het over zwart/grijze rook had, en over gelekte olie, is voor mij de bediening van de decompressieklep nog steeds in beeld.

Het beste antwoord

Wellicht lekt er olie langs de klepstelen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Deze zijn goedkoop en gemakkelijk te vervangen, dus als alles toch uit elkaar ligt is dat misschien wel een verstandige zet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik ben zojuist bij een reparateur (Honda generator dealer) langs geweest en die zei me dat het een bekend probleem is. Waarschijnlijk sloot de vlotterbal niet goed genoeg, waardoor er brandstof -via het kleppendeksel- in het carter geraakt. De verdunde olie glipt dan langs der oliekeerring en de zuigerveren en komt in de verbrandingskamer terecht. Hij bevestigde dat de zuigerveren in tact waren en gaf mij ook de tip de klepstangen te vernieuwen. En uiteraard de carburateur goed te reinigen. Goed gezien dus Robin.....
Nu de motor geheel uit elkaar ligt kan ik hem meteen mooi schoon maken en alle pakkingen vervangen. Bedankt allemaal!