Hoeveel gewicht kan een betonnen vloer op de eerste verdieping hebben?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Techniek
38.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Eerste verdieping van wat? Huis? Flat? Kantoor?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Huis..
Ritsuka
6 jaar geleden
Dat ligt aan de constructiemethode
TurfGraver
6 jaar geleden
Dragende muren er onder?
Overspanning?
Wat Ritsuka zegt, het is meer dan alleen het beton wat 'draagt'.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik snap dat dit aan de constructie ligt en dat dit per huis en per kamer verschilt. Maar ikheb geen idee hoeveel gewicht een vloer kan tillen. Dus een 'ongeveer' is prima als antwoord met een minimum (en een maximum). Ik hoef het niet 'precies' te weten. Een voorbeeld of iets is genoeg.
TurfGraver
6 jaar geleden
Tussen de 100Kg en 100 ton.:/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mooi voorbeeld. Daar heb je wat aan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Mooi voorbeeld. Daar heb je wat aan."
Grappig is dat, je bent ontzettend breed in de vraag, maar verwacht een specifiek antwoord...
Je moet op z'n minst iets van een tekening overleggen om hier iets zinnigs op te zeggen, of heel gedetailleerd omschrijven, nou beide doe je totaal niet. Dus vind ik de reactie van Turf heel begrijpelijk, want staat er een kolom of een draagmuur onder die vloer dan kan het 100 ton dragen, en als dat niet zo is nog niet een tiende....
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb al een antwoord. Toch bedankt.
TurfGraver
6 jaar geleden
Succes ;-)

Het beste antwoord

Een typische waarde voor de maximale belasting van een betonnen vloer is ongeveer 1000 kg per m2.
Daarbij geldt dat vlak bij de muren (draagmuren op de verdieping er onder!) de belasting tot 50% hoger mag zijn, in het midden van een grote kamer kan de belasting vaak minder zijn.
6 jaar geleden
Ritsuka
6 jaar geleden
Hoe dik is de vloer hierbij? En worden er nog steunbalken of zo gebruikt in de vloer?
crispy
6 jaar geleden
Bij een betonnen vloer worden er geen steunbalken gebruikt. En ik ga uit van de gebruikelijke vloerdikte van 300mm, zoals in het bouwbesluit 2003 is vastgelegd.