Hoe heet een ventiel dat automatisch sluit als er geen lucht door stroomd?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Techniek
1.5K
Reddie
6 jaar geleden
Dat heet een deksel.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Gewoon deksel?
Bordensteker
6 jaar geleden
Erg praktisch op verticaal geplaatste uitlaatpijpen bij tractoren e.d. zoals deze:
https://www.agriemach.com/image/catalogues/stainless-steel-rain-caps.png
Bordensteker
6 jaar geleden
Je zou ook een tergslagklep kunnen bedoelen zoals deze vlinderklep: http://www.klimaat-totaal.nl/content/pd-26222-1-86998/stor20terugslagklep.jpg
Amadea
6 jaar geleden
Voor welk voorwerp zoek je zo'n ventiel? (Gaat het om bijvoorbeeld een fietsband, voetbal, of muziekinstrument?).

Antwoorden (1)

Als het een klep is die door zwaartekracht vanzelf dichtvalt op het moment dat de luchtstroom wegvalt, heet dat een terugslagklep.

Als het een ventiel is dat door een veer, kogeltje, slangetje of membraan sluit, dan heet dat een ventiel. Een ventiel dat niet automatisch sluit is kapot, of het is dan geen ventiel.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar als ik op intenet ventiel invoer vind ik geen ventiel zoals hoerboven staat beschreven.
Bordensteker
6 jaar geleden
Een terugslagventiel, terugstroombeveiliger, terugslagklep of keerklep, is een ventiel dat wordt gebruikt om water, vloeistof, granulaat, poeder of gas in één richting door te laten.
Meestal duwt het medium de klep bij het heenstromen open en sluit een veer of de zwaartekracht de klep. In andere gevallen duwt het medium bij het terugstromen de klep zelf dicht. Het onderscheid ligt in de uitvoering en de toepassing.
Terugslagventielen zijn te vinden in bijvoorbeeld de pomp en de luchtbanden voor fietsen (zie fietsventiel), luchtbedden of auto's. In de hydrauliek komen al dan niet gestuurde terugslagkleppen veelvuldig voor. In de bloedvaten van het lichaam vindt men ook een soort terugslagkleppen. Zij zorgen ervoor dat het bloed in één richting blijft stromen. Hartkleppen hebben eenzelfde functie. Een diode is een elektronische analogie van een keerklep. Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Terugslagventiel
Inekez1
6 jaar geleden
@Bordensteker: dank voor deze mooie aanvulling.
@BWB: als je een bepaald type ventiel zoekt voor een bepaalde toepassing, moet je niet alleen zoeken op 'ventiel' maar ook zoekwoorden er bij zetten voor de toepassing. Google zet de ventielen die het meest gezocht zijn door anderen bovenaan. Als jij iets aparts zoekt, zul je wat langer moeten doorscrollen of meer pagina's met zoekresultaten moeten bekijken.