Nee, zover zijn we nog niet.
De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft wel plannen om een maankrater ‘leefbaar’ maken voor robots en misschien later ook voor mensen.

Het leefbaar maken van buitenaardse gebieden heet terraforming. Er zijn in de afgelopen decennia al heel wat wilde plannen bedacht om bijvoorbeeld de atmosfeer van Mars zo te veranderen, dat mensen er zonder hulpmiddelen kunnen wonen. NASA’s plan is niet om een hele planeet, maar een krater van de maan te ‘terraformen’.
De Amerikanen hebben het oog laten vallen op de Shackletonkrater op de zuidpool van de maan. De 209 vierkante kilometer grote krater wordt omringd door 5 kilometer hoge randen en in de bodem is een tijdje geleden water gevonden; een essentiële ‘grondstof’ in de ruimte.
Als de plannen doorgaan, worden er eerst robots naar de maan gestuurd. Die hebben zonlicht nodig om hun batterijen te kunnen opladen, maar de zonnestralen dringen niet tot de bodem van de krater door. Het is er dan ook aardedonker en -173 graden Celsius. Daarom worden er zonne-reflectoren op de rand geplaatst om de boel een beetje op te warmen en met zonne-collectoren de machines van stroom te kunnen voorzien. Elke reflector heeft een middellijn van een kleine 40 meter en kan zonlicht tot een kilometer of 10 de krater in sturen.
Als dat allemaal werkt, gaan robots de krater in om een soort oase aan te leggen ter grootte van een voetbalveld. In die oase kan dan een (mogelijk bemand) laboratorium worden gebouwd, waarin het water op de maan wordt omgezet naar vloeibare waterstof en vloeibare zuurstof. En dat kan dan weer worden gebruikt voor het bijtanken van raketten die vanaf de maan verder het heelal in worden geschoten.
SimonV
7 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Je was me voor en ook nog eens uitgebreider. Mijn antwoord voegde niets meer toe en ik heb 'm verwijderd. Dikke plus
Thecis
7 jaar geleden
+
Het moet wel kunnen, is tenslotte al gedaan, maar het hangt ervan af wat je onder wonen verstaat... als je bedoelt "op het oppervlak rondlopen en lucht inademen"--dat maken wij niet meer mee :-)
Als je bedoelt "in een ondergronds onderkomen zitten", ik denk dat dat al best kan. Als je maar niet te hoge eisen stelt...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
Je denkt dat het al mogelijk is om in een ondergronds onderkomen te zitten op de maan...
Waar is deze locatie ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, dat zei ik niet.
Thecis
7 jaar geleden
Is tenslotte al gedaan...
Dan bedoel je ofwel op de maan / een andere planeet dan de aarde ofwel de aarde zelf.
Bij de eerste maak je me heel nieuwsgierig! Bij de 2e gaat het mis want de aarde is in ons zonnestelsel een redelijk unieke planeet waar complex leven mogelijk is. En alhoewel de mens al tot veel in staat is, zijn wij niet verantwoordelijk voor leven op aarde (tijdparadoxen laat ik even achterwege).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, er zijn mensen op de maan geweest. Dat kan dus. We kunnen robots neerzetten op Mars, dus ook op de maan. Dus met wat meer budget kunnen ze ook een onderkomen maken (graven). En daar kunnen dan mensen in. Meer bedoel ik niet, en heb ik, dacht ik, ook niet gezegd.
Thecis
7 jaar geleden
We zijn al op de maan geweest, dat klopt. Maar er gaan wonen, dan is er veel meer nodig dan er even kort geweest te zijn. Robotten zullen er wel komen, das het probleem niet, maar een onderkomen voor mensen, dat is van een totaal andere orde van grootte.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik had nog één ding niet genoemd: er te wonen. Nou, er wonen al zo'n tien jaar mensen in het ISS, in de ruimte. Op de maan kan dat dus ook. Het is echt alleen nog maar een kwestie van geld-- zodra er op de maan iets te halen valt, kan het ook.
Thecis
7 jaar geleden
Tja, daar heb je dan ook wel weer een punt. Nog steeds ben ik niet zeker over de haalbaarheid, maar ik moet wel toegeven dat je op zich een punt hebt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Wonen: "ergens je huis, appartement of etage hebben en daar permanent leven"
( http://www.woorden.org/woord/wonen ) "Dat is al gedaan", zeg je.
Door wie dan ? Wanneer ? Waar ? Wanneer je het korte verblijf van Neil Armstrong en kornuiten bedoeld... dat wil ik nog lang geen 'wonen' noemen.
Thecis
7 jaar geleden
@oze
Hij bedoelt dat we al ervaring hebben met alles naar het ISS brengen. Ergens een jaar blijven is ook ergens wonen. Natuurlijk is er een verschil tussen wonen en permanent wonen. En ook een verschil tusden self supporting en alles verkrijgen via bevoorrading. Self supporting is nog ver weg. Bevoorrading is aanzienlijk dicherbij maar wel knetterduur
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Precies. En daarom denk ik dat het nog wel even gaat duren voor we op de Maan een kolonie zullen hebben-- tenslotte zal het nog niet rendabel zijn, en zelfs als er goud in overvloed was, zou het ws nog niet rendabel zijn (in Amerika was dat anders). Maar als er eenmaal genoeg grondstoffen gevonden zijn, als er planten kunnen groeien (onder een koepel), en nog wat dingen, dan komt dat self-support ook wel in orde.