Hoe is een multimeter beveiligd tegen terugkomende wisselspanning?

Je hebt een aantal multimeters die in ohm-meting stand een kabel kunnen meten onder spanning. Hoe is dit intern geregeld zodat de multimeter niet kapot gaat door de terugkomende wisselspanning. Mijn vraag is vooral gericht op een Megger en niet op een alledaagse multimeter.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Techniek
1.2K

Antwoorden (1)

Die is beveiligd met een veiligheid circuitje die gepatenteerd is in 1997.
Hoewel het totaal niet 'best practice' is om ohmse metingen te verrichten op toestellen onder netspanning zijn er omstandigheden te bedenken die dit vereisen, immers injecteert de multimeter een gelijkstroom door het te meten object om de weerstand in spanning te meten. (Ik heb je andere vraag die je verwijderd hebt ook gelezen waarin je zelf zo'n circuit in elkaar tracht te zetten)

Zie bron over de details van het schema van het beveiliging-circuit.
N.B: Goede (lees zeer dure meters) meters zoals die van Fluke hebben zo'n veiligheid circuit ingebouwd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankuwel voor het snelle antwoord. Ik ben inderdaad van plan om een beveiligingscircuit in elkaar te zetten voor een meetmethode aan hulpaders. Er is echter de kans dat er doorslag ontstaat t.o.v. de 230 V hoofdader en hiertegen moet hij beveiligd zijn. Ik ga de patent rustig doorgelezen en tevens u bedanken voor de moeite. Hartelijk bedankt!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geen dank. Ik zei overigens dat het een beveiliging circuit was, maar waar het patent op rust is het zelfde principe echter te gebruiken als voorschakel apparaat, m.a.w. het zit ergens tussen je test-probes. Veel succes met je project!