Waarom maken we ruimteschepen niet magnetisch?

Door de ruimte vliegen veel gevaarlijke deeltjes. Deze beschadigen cellen en moleculen van astronauten. De aarde word beschermd van deze deeltjes door een magnetisch veld. Dus waarom maken we ruimteschepen niet magnetisch zodat ze zelf een magnetisch veld hebben en behouden? Zo blijven astronauten gezonder, worden de telomeren minder aangetast en zijn lange ruimte reizen meer binnen handbereik gekomen, of zie ik iets over het hoofd.

Bedankt

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Techniek
1.4K
Ritsuka
7 jaar geleden
Wat voor 'deeltjes' komen niet door een magnetisch veld heen dan?
Erna55
7 jaar geleden
Waar heb je gelezen dat de aarde door een magnetisch veld beschermd wordt ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Omdat dat veld heel groot of heel sterk moet zijn om effectief bescherming te kunnen bieden. Dat kost dan weer heel veel energie om dat veld op te wekken
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
de deeltjes die niet door het magnetisch veld gaan zijn onder andere straling
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat komt helemaal niet door het magnetische veld. Het lijkt mij dat je helemaal niet weet wat een magnetisch veld is of wat het doet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In de bovenste delen van de aardatmosfeer wordt de zonnewind –de van de Zon afkomende stroom geïoniseerde deeltjes– afgebogen. Tegelijkertijd wordt het veld zelf sterk vervormd door de botsing met de zonnewind. De plek waar de botsing tussen de zonnewind en het aardmagnetisch veld plaatsvindt wordt de magnetopauze genoemd, de zone binnen de magnetopauze is de magnetosfeer.
Aan de schaduwzijde van de Aarde ontstaat een staart van plasma. Magnetische stormen, die ontstaan door zonne-erupties waardoor de zonnewind tijdelijk sterker wordt, kunnen de magnetische veldsterkte tijdelijk beïnvloeden (in de grootte van 100 tot 1000 nT). Tegelijkertijd wordt de ionisatie van deeltjes door de zonnewind sterker aan de Zonnezijde van de Aarde @bouwer210
en verder snap ik ook niet helemaal wat jij bedoelt
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"of zie ik iets over het hoofd"
Nee... eigenlijk niet....of toch, ja...want haal jij die die mega, giga, tera, exa joules aan energie vandaan om dat magnetische veld op te wekken?
Zonnepaneel? Batterij? Kerncentrale?

Antwoorden (1)

Laag-energetische straling van de zon wordt inderdaad afgebogen door het magneetveld van de aarde. Hoogenergetische straling, de kosmische straling bereikt de aarde wel. Deze straling is veel schadelijker. Een magnetisch veld sterk genoeg om deze straling tegen te houden kost verschrikkelijk veel energie om op te wekken. Dat lijkt mij niet mogelijk in een ruimteschip, vooral omdat het met de huidige stand van de techniek jaren kan duren om een verre bestemming te bereiken.