Wat gebeurt er indien je de temperatuursensor van de thermostaat bewust defect maakt?

De omgevingstemperatuur wordt dan niet meer geregistreerd. Maar werkt de thermostaat (ketel) nog wel? Zoja, wat is dan waarde van de omgevingstemperatuur?

7 jaar geleden
in: Techniek
5.4K
Ritsuka
7 jaar geleden
Wij hadden met de verbouwing van het huis de thermostaat eraf gehaald (er zou toch een nieuwe komen later).
Er kwamen 2 draden uit de muur. Bij het contact maken van die 2 draden ging de ketel stoken, bij loshalen draden stopte het stoken.
roelp
7 jaar geleden
Ik wil de vraag anders stellen:
Kun je de kamertemperatuur op 1 vaste temperatuur houden. Softwarematig of anders?
Ik weet het; klnkt vreemd en niet logisch, maar toch zou ik willen weten of dit mogelijk is. Dus kun je die temperatuursensor voor de gek houden en zorgen dat hij altijd 1 vaste temperatuur vasthoudt?
Reddie
7 jaar geleden
@roelp,
Dat kan dus alleen maar als je de temperatuur kunt meten. Dus niet met een defecte temperatuursensor.

Antwoorden (3)

Een thermostaat kijkt of de omgevingstemperatuur gelijk is aan de ingestelde (gewenste) temperatuur. Als het kouder is, schakelt de thermostaat aan, als het warmer is, schakelt hij uit (even kort door de bocht).
Als de thermostaat niet kan bepalen wat de omgevingstemperatuur is, weet hij dus niet of hij moet in- of uitschakelen. De ketel zal dan niet inschakelen.
7 jaar geleden
Thecis
7 jaar geleden
Hangt er helemaal van af hoe je het doet. Je kan het ook zodanig onklaar maken dat de ketel blijft draaien.
ZonderThermostaat gaat de opwarming van het water in de ketel door tot het water verkookt is en daarna ontploft de ketel
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De meeste thermostaten werken nog altijd mechanisch. Je moet dan denken aan bijvoorbeeld bi-metaal. 2 strookjes met een verschillende uitzettingscoëfficiënt zijn dan op elkaar. verandering in temperatuur zorgt voor een mechanische beweging die dan een schakelaar in of uitschakelt. de temperatuur is dan in te stellen door het punt te veranderen waarop dit gebeurt. Wanneer je dit uitschakelt dan kan het zijn dat het verwarmingselement geen signaal krijgt. Er gebeurt niets, dus blijft het koud. Je kan hem natuurlijk ook zo 'defect-maken' dat hij altijd een signaal geeft. De verwarming zal dan doorgaan. Veiligheidssystemen voorkomen een te hoge waarde dus ontploffen zal heus niet gebeuren. Moderne thermostaten geven een datasignaal af waarin ook een controle middel zit. De ontvanger 'ziet' dan of zaken nog goed functioneren (referentiesignaal) en bij defect zal er een foutmelding verschijnen en zal het apparaat in een veiligheidsstand schakelen.