Kunnen de windmolens op zee die nog op zee gaan komen niet van een doorzichtig materiaal gemaakt worden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Techniek
1.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarom zou je dat willen? Je maakt kolencentrale's toch ook niet doorzichtig?

Antwoorden (2)

Nee, dat kan in de praktijk niet.
Aangezien schepen en vogels die molens willen ZIEN, omdat ze er anders tegenaan botsen, is het dringend noodzakelijk dat windmolens op zee juist goed zichtbaar zijn.

Verder zou je dan windmolens moeten maken van een kunststof die zowel stevig als doorzichtig is; ik weet of geschikte materialen bestaan, in ieder geval hangt er dan ongetwijfeld een fors prijskaartje aan.
7 jaar geleden
In theorie zouden de constructieve delen, mast en rotorbladen, van transparant materiaal gemaakt kunnen worden. De molens bevatten allerlei motoronderdelen die de draaiing van de rotorbladen omzetten in electrische energie. Die onderdelen kunnen niet transparant gemaakt worden, dus zul je altijd dan blijven zien.

100% transparant is geen enkel materiaal. Door de ronde vormen in mast en rotorbladen ontstaan dan allerlei lichtbrekingen in het materiaal. Afhankelijk van mat of glans (en droog of nat) oppervlak wordt het licht ook meer of minder weerkaatst. Het werkt dan als spiegel, lens en prisma. Het zou een wonderlijk mooi kunstwerk zijn, maar zeker niet minder opvallend aan de horizon dan de witte, lichtgrijze of lichtgroene turbines die nu gemaakt worden. En wellicht wel ietsje duurder.

Toegevoegd na 4 minuten:
Dat er nu gekozen wordt voor wit (of andere hele lichte tinten) heeft ook te maken met het feit dat witte materialen minder warmte (van het zonlicht) opnemen. Bij donkere turbines is de kans op oververhitting groter en het materiaal is minder duurzaam als het te veel opwarmt en weer afkoelt (dag/nacht).

Masten in het landschap hebben vaak een groene kleur onder aan de mast, die naar boven toe steeds lichter wordt. Zo is de mast iets minder storend in het landschap.

Voor de veiligheid (schepen, vogels maar ook luchtvaartverkeer) hebben de turbines ook vaak nog rode strepen op de rotorbladen.