Bij welke actie (programma) kan je bepalen welk bestandssysteem er wordt gebruikt?

een vraag uit een opdracht van school. was ik vergeten in te vullen maar nu weet ik het antwoord niet meer. ik snap ook niet echt waarom er staat: actie (programma)?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Techniek
1.5K

Het beste antwoord

Je kunt je harde schijf opdelen in partities. In hoeveel en welke partities je een schijf het beste opdeelt, daar zijn verschillende technische en functionele factoren voor.

Een gebruikelijke indeling zou kunnen zijn om b.v. een systeempartitie te maken waarin je al je software en het OS installeert, en ook een data-partitie waarin je al je documenten, foto's, muziek e.d. opslaat.

Linux gebruikers kennen vaak ook een swap-partitie die voor het virtueel geheugen gebruikt wordt.

Afhankelijk van het doel van de partitie kan het soms interessant, of zelfs nodig zijn om voor een bepaald bestandssysteem te kiezen. Zo zijn er bestandssystemen die snel zijn, maar (relatief) foutgevoelig, of juist beter geschikt voor kleinere partities. Voor een swap-partitie is juist een speciaal bestandssysteem bedacht.

Veel gebruikers die een OS zoals Windows, of Linux op een computer installeren merken nauwelijks dat ze partities aanmaken, laat staan dat ze voor bepaalde bestandssystemen kunnen kiezen, maar de mogelijkheden zijn er absoluut !

Het concrete antwoord op je vraag is dus: bij het partitioneren van je harde schijf.

Toegevoegd na 6 minuten:
Programma's waarbij je partities kan maken zijn b.v. DISKPART en FDISK.

Zie ook http://www.wikihow.com/Create-a-Partition
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Neen dat is onjuist. Partioneren zorgt ervoor dat je de schijf opdeelt. Pas als je formatteert geef je aan HOE dat deel eruit komt te zien. Kijk maar in je link, Stap 3, de dikke rode pijl staat erbij. Je kan ook partioneren zonder te formatteren en dan heb je geen bestandssysteem. Doe ik ook wel eens als ik al weet dat ik een ander OS op mijn schijf ga zetten, maar nog niet zeker weet welke en wanneer. Daarnaast kan Windows niet je schijf ext4 formatteren als je er later Linux op wil zetten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En daarbovenop kan je ook nog formatteren zonder te partioneren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
bedankt. nu kan ik weer verder gaan en ook handig van de link naar wikihow omdat we ook een les hebben over het partitioneren.

Andere antwoorden (3)

Bedoel je een computerprogramma? Bedoel je dan als bestandssysteem de encoding? mp4, jpg, mpeg? In dat geval kan je het zien bij het renderen van de file, dus als je op Opslaan Als drukt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bestandssysteem
Dat kan in de Explorer (onderdeel van windows zelf).
Klik met de rechter muisknop op het onderdeel waarvan je dit wilt zien, en kies: "Eigenschappen". Je ziet het meteen staan.
Reddie
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, bepalen kan je idd op twee manieren opvatten. Bepalen hoe het nu is, en bepalen hoe het wordt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Plus dus.
Bij de actie "formatteren" kan je bepalen welk bestandssysteem gebruikt wordt. Je klikt een schijf aan, klikt formatteren en dan kan je kiezen voor NTFS, FAT32 of bij bij andere OS'en hun respectievelijke bestandssystemen.