Worden de heipalen bij sloop van oude gebouwen ook altijd verwijdert? Of laat men deze in de grond of herbruikt men deze voor het nieuwe gebouw of?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Techniek
2.7K
Antoni
7 jaar geleden
Ik vermoed dat per geval wordt bekeken wat handig is, wat noodzakelijk is, wat wettelijk verplicht is en wat bekostigd kan worden: wat het goedkoopst is. Dus ze zullen lang niet altijd worden verwijderd. Als niemand er last van heeft of op korte termijn zal hebben, kunnen ze gewoon blijven zitten.

Antwoorden (1)

Wanneer de grond opnieuw bebouwd wordt dan blijven de nog goede heipalen zoveel mogelijk in de grond. Deze worden ingemeten en de gegevens worden doorgegeven aan de constructeur die berekeningen maakt voor het toekomstige nieuwbouwproject.

Maar zijn er geen plannen voor herbestemming dan kan het gebeuren dat de heipalen op 1 meter diepte worden “geknipt”, of - wanneer blijkt dat de staat ervan slecht is - net als het gebouw volledig worden gesloopt. Heipalen zijn in de loop der jaren steeds harder geworden, dus het hangt er nogal vanaf hoe oud ze zijn.