Hoe werken zwaartepunt verschuivingen op een luchtkussen?

Ik heb een werktuigbouwkundig probleem. Als men een stalen plaat van 2 m x 15 m (=30 m²) en een gewicht van 180 kN op een evengroot luchtkussen legt met een druk van 60 mbar (=6 kPa) dan wordt de stalen plaat gedragen door het luchtkussen. Maar als men dan begint te lopen op die stalen plaat van de ene naar de andere kant dan zou volgens mijn intuïtie het luchtkussen enigszins in moeten zakken op de plaats waar je dan staat wegens verschuiving van het zwaartepunt van die stalen plaat.
Maar volgens mij gebeurt dit helemaal niet?! Wat gebeurt er dan eigenlijk wel? Zou het kunnen zijn dat die stalen plaat exact horizontaal op het luchtkussen blijft liggen met hooguit een iets hogere druk in het luchtkussen (gewicht plaat+persoon)?
Dit lijkt een eenvoudige vraag, maar dat is het niet! Gaarne een helder antwoord.

7 jaar geleden
in: Techniek
1.1K

Antwoorden (1)

Als het luchtkussen geheel gevuld is, kan de bovenkant niet veel hoger komen.
Ook al zal het luchtkussen opbollen in het midden aan de onbelaste kant. Want het draagvlak is daar kleiner, en dus ook de draagkracht.
De plaat zakt wel op het punt waar je staat, maar niet zoveel als je zou verwachten.
Verder is de plaat zo zwaar ten opzichte van je gewicht, dat de plaat sowieso niet zo veel zal kantelen.
Aldus mijn optiek.
Reddie
7 jaar geleden
Oja
7 jaar geleden
"De plaat zakt wel op het punt waar je staat, maar niet zoveel als je zou verwachten." Maar daar zit ik dus mee. De gehele plaat wordt ondersteund met een luchtdruk van 6 kPa. Omdat het zwaartepunt mee verschuift in de richting die je op de stalen plaat loopt, zou je kunnen denken dat de arm van de onbelaste kant langer wordt en het moment dan ook groter wordt, waardoor de stalen plaat dus niet zal kantelen..