Wat is veiliger, hoog voltage of hoog amperage?

Ik discussieerde met iemand die betoogde dat we beter zwakstroom voor alles kunnen gebruiken (bijv. 24 Volt) omdat dit veiliger zou zijn dan 220 of 380 Volt. Ik dacht dat , aangezien 1 Watt = 1Voltx1Ampere, je dan met een hoger amperage te maken zou krijgen. We vroegen ons af wat nu veiliger is, een hoog potentiaalverschil (dus hoog voltage) of een hoge stroomsterkte (dus hoog amperage)? Voor sommige doeleinden (spoorweglocomotieven) wordt in Nederland (meen ik) zelfs 1500 en in Belgie 3000 Volt gebruikt. Zou een lager voltage veiliger zijn? En zijn hier ervaringen mee?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Techniek
20.9K

Antwoorden (3)

Hoger amperage is dodelijker
12 volt met genoeg ampère is dus al dodelijk
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kun je dit beargumenteren (min is door een ander uitgedeeld, niet door mij)?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Stroom is inderdaad wat dodelijk is.
Maar wordt bepaald door de spanning gedeeld door de weerstand. Met 12volt zal er bij een menselijk lichaam nooit voldoende stroom lopen om dodelijk te zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt niet
erotisi
6 jaar geleden
@Moordigger
je zegt dat 12 volt nooit genoeg kan zijn. Ok praktisch gezien zal dat niet snel gebeuren. Maar stel je hebt een accu van 12 V met een weerstand van 0,0001 dat betekent dus een A van 12000. Daarna komt dat bij het lichaam aan met een ohm van zeg 1000 dat wordt dan 12000/1000 is 12 ampere van 12 volt. Zou dat niet voldoende zijn?
Hoog voltage meer 50volt wissel is al dodelijk
Ampere is niet belangrijk je kan zo een accu aan beide polen vast pakken. Door je huid weerstan, gaat er namelijk geen stroom lopen, bij een te lage spanning.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb juist altijd geleerd dat je een schok van 1000den volts makkelijk kan overleven. Ik heb weleens begrepen dat een schok van een autodeur (statisch elektriciteit) ook rond 10.000 volt hangt. https://www.physics.ohio-state.edu/~p616/safety/fatal_current.html http://www.electrostatics.net/articles/static_shocks.htm Geen aanval op je antwoord, blijf elektriciteit altijd een lastige vinden, dus ik ga er vanuit dat de links en jouw antwoord vast ergens geen verband houden. ps. ik ga ervanuit dat je antwoord:
"Hoger amperage" is ( de vraag is veiliger niet gevaarlijker, maar deaal heeft de onjuiste antwoordvorm gecreëerd, dus vandaar)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik gok dat een rekensom op zijn plaats is waarmee je aantoont dat bij een zelfde vermogen het verhogen van het voltage je een groter probleem krijgt dan andersom. Denk dat de ogenschijnlijke tegenstrijdigheid op gaat lossen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
I = U/R Laten we zeggen dat U = 10 volt en R = 10 Ohm.
Dan is I dus 1 Ampere.
Als R = 5 ohm zou zijn dan is I = 2 A.
Kortom de stroom wordt bepaald door de spanning (U) en de weerstand (R) en is niet een vast gegeven (Ook al kan bron meer leveren).
Laten we zeggen dat als er een stroom door ons lichaam loopt van 0,5 A dat dit dodelijk is. En stel dat onze lichaam een weerstand van 200 ohm heeft.
Dan zal een spanning van 100V voldoende stroom kunnen genereren om dodelijk te zijn.
I = 100/200 = 0,5A Maar 50 volt niet, 50/200 = 0,25A.
Als de stroom toevoer beperkt is (schrikdraad, statisch ontlading) Maar spanning hoog genoeg, dan zullen we het wel voelen maar zal het geen dodelijk niveau halen (bron is al leeg). Hoop dat dit het iets duidelijker maakt. :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoogspanning zoals schokdraad kan je alleen overleven, als het stroom bijna 0 is, de tik die je krijg is dan te kort voor schade. Dit geld ook voor statisch electrischiteit
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het heeft allemaal te maken met de weerstand van je lichaam, als de spanning te laag is, gaat er gewoon geen stroom lopen, dus geen gevolgen. De reden dst 50volt wisselspanning nog gevaarlijker is, komt om dat het hart snel verstoord raakt door de wisselspanning en daardoor stuiptrekken en dus niet meer pompen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1"Hoogspanning zoals schokdraad kan je alleen overleven, als het stroom bijna 0 is" 2"Hoog voltage meer 50volt wissel is al dodelijk" Als 1 waar is moet je dat 2 toch melden bij je antwoord?! (stel lichaam=1000 ohm)
"Ampere is niet belangrijk je kan zo een accu aan beide polen vast pakken" Ampere stijgt, zoals ik nu begrijp rechtevenredig met voltage.
100v= 0,1A
500v=0,5A
1000v=1A (dodelijk) 10.000 volt met laag amperage kunnen we makkelijk overleven. Ergo een hoog amperage is dat wat dodelijk is en een extreem hoog voltage is overleefbaar. De stelling amperage is niet belangrijk kan niet waar zijn. Getuige ook de uitspraak:
(Laten we zeggen dat als er een stroom door ons lichaam loopt van 0,5 A dat dit dodelijk is.) En de link die ik geef die iets vergelijkbaars zegt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Moordigger zei:
"Voorbeeld. 2400 watt oven bij (voor gemak) 240v = 10A. Bij 24v, 100A." Ik weet dat (240Vx16A=3840 watt) voor een huishouden. Nu stel ik voor huishoudens te voorzien van 38400V (hee laat me gaan :D) 38400V x ..... =3840watt (we willen dat hetzelfde houden gok ik) > 0,1A Hoge spanning, lage stroom.

Als een mens nu op 38.400V komt te staan
I=U/R
38.400/1000=384A maar je laat de stroom al stoppen bij 0.2A (zoals bij schrikdraad, niet dodelijk want <0,5A)

Dit laatste zal natuurlijk allerlei andere problemen geven maar theoretisch moet je toch even uitleggen waarom het gegeven antwoord nog goed is. Volgens mij schort het echt aan de bewoording. De links van fora die ik lezen zeggen ook unaniem het is stroomsterkte die de dodelijke factor is.
> Ampere =wel belangrijk
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een hoger voltage kan volstrekt veilig zijn. Ik heb ooit als 1-april-grap mensen een kistje laten openen waarin een bobine zat verborgen. Deze leverde een spanning van 15 kV. Niemand is daaraan overleden. Uiteraard is het de combinatie van stroom en spanning die gevaarlijk is. Maar ceteribus paribus is een stroom vanaf enkele ampères mogelijk dodelijk (ervan uitgaande dat die stroom daadwerkelijk gerealiseerd wordt, bijvoorbeeld door contact met een vochtig lichaamsdeel en dus een lage weerstand), terwijl zoals ook @MrTomaat terecht opmerkt een spanning van tienduizenden volt volstrekt veilig kan zijn. @jjgroot
Je spreekt jezelf dus behoorlijk tegen wanneer je stelt dat je hoogspanning alleen kunt overleven als de stroom laag is, terwijl je even daarvoor zegt dat Ampère niet belangrijk is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Moordigger 1. Ben jij het eens met de bewoording van dit antwoord?
2. Schrijf jij eens een antwoord. @jjjgroot Excuseer mijn bijdehandheid in deze, je weet er meer vanaf dan ik, alleen snap ik het door jouw antwoord slechter ook al zal de kern kloppen. En ik zal een enorme denkfout maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"@jjgroot
Je spreekt jezelf dus behoorlijk tegen wanneer je stelt dat je hoogspanning alleen kunt overleven als de stroom laag is, terwijl je even daarvoor zegt dat Ampère niet belangrijk is." Ja exact. Iets klopt er niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"je kan zo een accu aan beide polen vast pakken." Wat voor een accu? Welk voltage? Hier geeft iemand
http://www.circuitsonline.net/forum/view/121155 Verder is de weerstand van belang, bij een doorweekt iemand met een weerstand van 2400 Ohm wordt die 30mA al bij 72V bereikt. Wederom een claim dat het stroomsterkte is die de dodelijkheid bepaalt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De uitspraak van Moordigger die ik heb overgenomen zit er naast (mijn fout het was een stelling van Moordigger). Maar dan moet voltage dus gewoon nog hoger gemaakt worden om niet dodelijk te zijn :D in mijn voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja. Een hoge stroom (ampère) is dodelijk. Dus niet eens met deze antwoord, ampère is WEL belangrijk, maar OF deze stroom kan vloeien zal van de weerstand EN de spanning (volt) afhangen. Dus ook niet eens met antwoord van Deaal, omdat bij 12 volt er nooit voldoende stroom kan vloeien om dodelijk te zijn.
Een hoge spanning (volt) is op zich niet dodelijk zolang er maar niet voldoende stroom (A) kan stromen.
Of dit kan hangt van de weerstand (lichaam met eventueel handschoenen, rubber lazen) en of er een voldoende lading (bron kan onbeperkt stroom (A) leveren?) is.
De bobine (elko, of schrikdraad) grap van sandokan is daar een mooi voorbeeld van.
Voordat er voldoende stroom kan vloeien is bron al leeg. Het lichtnet is echter een ander verhaal en kan ruim voldoende stroom leveren om dodelijk te zijn.
Een auto accu kan op zich ook genoeg stroom (A) leveren om dodelijk te zijn maar de spanning is te laag om tot een dusdanig stroom te komen (lichaam weerstand is te hoog) om dodelijk te zijn. Pfff.
Ja stroom (A) is dodelijk (en eens met jjjgroot ook wat voor stroom, gelijk of wissel).
Echter staat deze stroom niet los van de spanning. Om een stroom door een menselijk lichaam welke dodelijk is te creëren is een hoog genoeg spanning nodig. Welke? is afhankelijk van omstandigheden.
Leesvoer: https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_shock
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En wat is objectie tegen mijn krankzinnige idee het voltage zo te verhogen dat amperage laag gehouden kan worden?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat zou eerder mogelijk zijn in een woningsituatie? Een voltage gelijkspanning creëren die zo laag is dat deze ongevaarlijk is voor mens. Of het voltage verhogen zodat een laag amperage mogelijk is. (niet denken aan de aanpassingen op zich, gewoon doen alsof dit vanaf het begin van de geschiedenis zo zou zijn) Ik kan me voorstellen dat mijn idee volkomen onhaalbaar is. Als iemand dat kan beantwoorden zijn we er denk ik.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe wou je dat doen MrTomaat?
I=U/R waarbij dus R een vast gegeven is.
Voorbeeld:
1 = 50/50 door U nu te verhogen zal I ook groter worden.
2 = 100/50
Als er veel vermogen (watt) getransporteerd moet worden is een hoger spanning een goed idee.
I=P/U Als P dan bijvoorbeeld 2000W moet zijn zal bij een hoger spanning een lager stroom vloeien.
20 = 2000/100
40 = 2000/50
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Edison was ooit begonnen met gelijkstroom (DC). Maar om vermogen te kunnen leveren en dit gaandeweg (tot het uiteindelijk bij je thuis is) te transporteren en dus ook transformeren (wat alleen met AC kan) is wisselstroom veel beter.
Maar hier weer een leuk stuk om te lezen (wel Engels):
https://en.wikipedia.org/wiki/War_of_Currents
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoals dat bij een schrikdraad gebeurd? Daar kan ook een hoge spanning staan met een laag amperage. Of begrijp ik dat verkeerd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zie boven ik heb daar de hele som gemaakt. Maar het laag houden van ampere is dus een onmogelijke in deze?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Moordigger zei:
"Voorbeeld. 2400 watt oven bij (voor gemak) 240v = 10A. Bij 24v, 100A." Ik weet dat (240Vx16A=3840 watt) voor een huishouden. Nu stel ik voor huishoudens te voorzien van 38400V (hee laat me gaan :D) 38400V x ..... =3840watt (we willen dat hetzelfde houden gok ik) > 0,1A Hoge spanning, lage stroom.
Als een mens nu op 38.400V komt te staan
I=U/R
38.400/1000=384A maar je laat de stroom al stoppen bij 0.2A (zoals bij schrikdraad, niet dodelijk want <0,5A)
Dit laatste zal natuurlijk allerlei andere problemen geven maar theoretisch moet je toch even uitleggen waarom het gegeven antwoord nog goed is. Volgens mij schort het echt aan de bewoording. De links van fora die ik lezen zeggen ook unaniem het is stroomsterkte die de dodelijke factor is.
> Ampere =wel belangrijk
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oh wacht een zwaar elektrisch apparaat zal per definitie ook een grote weerstand zijn zeker?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ten eerste ik ben NIET eens met deze antwoord. :) Ampère IS dodelijk, maar staat niet op zichzelf. Je theorie is waar. Dit zou dan niet dodelijk zijn.
Maar, praktisch onuitvoerbaar.
Een zwaar (in vermogen) apparaat heeft een laag weerstand (veel stroom).
Een gloeilamp van 50W zal op een 240V net een weerstand hebben van 1152ohm.
Om een gloeilamp van 50W op een 38400V net te maken zal deze een weerstand moeten hebben van 29.491.200 ohm. En, door de hoge spanning zal alles (tegen doorslag) flink dik geïsoleerd moeten worden (niet voor niks hangen hoogspanning draden hoog in de lucht).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Om een schok te krijgen, heb je stroom en spanning nodig, das logisch. Dus heel concreet:
>100volt >1Amp is dodelijk (hoog voltage)
>100Amp <100 Volt is niet dodelijk (hoog amperage)
Het omslag punt voor gelijkspanning ligt rond de 100volt, voor wisselspanning rond de 40 volt.
Een en ander is zoals eerder opgemerkt ook afhankelijk van de omstandigheden, zoals rubber laarzen en/of handschoenen, en zelfs de huid weerstand.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
>100volt >1Amp Die gevolgtrekking vat ik niet. Waarom moet dat zo zijn?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom is dat niet zo bij schrikdraad?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je vindt dat je reactie beter is dan je antwoord zou ik sowieso even je antwoord aanpassen. Volgens mij zijn de uitspraken in je antwoord niet houdbaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lees wat er staat, het is het juiste antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoog voltage is dus veilig zeg je? "Wat is veiliger, hoog voltage of hoog amperage?" "Hoog voltage...." Dan is je antwoord helemaal vreemd als je daarna nog beweert dat ampere er niks mee te maken heeft. Dat is hoe dan ook nonsens, dat wordt echt door iedereen tegengesproken: http://electrical.about.com/od/electricalsafety/a/amperagekills.htm https://www.youtube.com/watch?v=9iKD7vuq-rY Voltage is nodig om de weerstand te doorbreken, daarna is het het amperage welke de schadelijkheid/fataliteit bepaalt. >100volt >1Amp is dodelijk (hoog voltage) Dat is ook al een enorm hoog amperage voor je lichaam. Daarom is het dodelijk. En dat voltage is nodig om die Amperes je lichaam in te krijgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Even het antwoord ontleden. :) -Hoog voltage meer 50volt wissel is al dodelijk-
Klopt. Mits er voldoen stroom (Ampere) geleverd kan worden. Schrikdraad of bobine is hoog spanning maar te weinig stroom (bron is al uitgeput) om dodelijk te zijn. - Ampere is niet belangrijk - Eh, jawel, want die is dodelijk maar er moet wel voldoende spanning (volt) zijn om te zorgen dat deze stroom (ampere) kan lopen. -je kan zo een accu aan beide polen vast pakken.
Door je huid weerstan, gaat er namelijk geen stroom lopen, bij een te lage spanning.-
Klopt. en hierdoor zal de stroom (ampere) welke dodelijk is niet gehaald worden. Kortom, de amperage is dodelijk, echter deze staat niet los van de spanning aangezien deze spanning nodig is om de weerstand te overbruggen (waardoor er een dodelijk stroom KAN gaan lopen). En nu hou ik op. :p
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@moordigger Heb zelf maar een antwoord geschreven zoals ik het nu snap.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De reacties van derden zijn een stuk duidelijker dan het warrige verhaal van de beantwoorder, die slechts wat kreten uitstoot zonder enige kennis van zaken.
Wat is veiliger?

Laag voltage gecombineerd met een hoge stroom (amperage) zolang de weerstand van je lichaam hoog genoeg is om een stroom van onder de 5-20mA te blijven (nog weer afhankelijk of het gelijkstroom is of wisselspanning) .

De stroom die door je lichaam gaat lopen is namelijk niet de stroom die geleverd kan worden, maar afhankelijk van de weerstand van je lichaam, die kan fluctueren van 1.000.0000 ohm, in het gunstigste geval, tot 100 ohm, in het ongunstigste geval, door bezweet zijn of in een vloeistof te gaan staan.
http://www.allaboutcircuits.com/textbook/direct-current/chpt-3/ohms-law-again/

I=U/R (stroom=voltage/weerstand (lichaam) (U wordt soms ook al E aangeduid)

Dan nog zou bij 24v in een ongunstig geval
24V/100ohm = 0,24A dus 240mA door je lichaam lopen.
En dat kan al dodelijk zijn, want dat wordt namelijk bepaald door het aantal milliampère:

(uit een VCA pdf)
0,5 – 5 mA Geeft een licht prikkelend gevoel,
5 – 20 mA Er ontstaan pijnlijke spierkrampen in hand en arm. Bij blijvende contractie
treedt een krampachtige en pijnlijke verstijving van de spieren op. Daardoor
kan het contact niet meer verbroken worden.
grensstroomsterkte.
20 – 40 mA Bij het overschrijden van de grensstroomsterkte zal de spiercontractie zich
uitbreiden naar de borstspieren en wordt de ademhaling belemmerd.
Verstikking kan de dood tot gevolg hebben.
50 – 200 mA In dit bereik kan zogenaamde hartfibrillatie optreden.
200 mA - 1A Geeft vernietiging van de weefsels, zenuwen en spieren door opgelopen
brandwonden die moeizaam genezen.
>1A Veroorzaakt een hoge warmteontwikkeling en dus brandwonden met stolling. Dit kan de dood betekenen.

Maar bij een waarschijnlijker >10.000 ohm
24/10.000= 0,0024 dus 2,4mA (of minder naargelang de weerstand stijgt)
Welke prima te doen is.

Dus hoewel ampère de dodelijkheid bepaalt, is het een hoger voltage wat er voor zorgt dat de weerstand van je lichaam overwonnen wordt. Als het voltage stijgt of de weerstand van je lichaam daalt, stijgt het amperage al snel tot een dodelijk niveau.

https://www.youtube.com/watch?v=9iKD7vuq-rY
Dan zijn er nog de korte schokken zoals schrikdraad of statische electriciteit die wel tot 10.000 volt kunnen gaan, maar maar zo kort zijn dat ze geen schadelijkheid op leveren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+1 voor alle moeite. :p (en juist antwoord).
erotisi
6 jaar geleden
Toch ben ik nog wel benieuwd naar dat overwinnen door de weerstand van je lichaam dat indien dat te groot zou zijn een (te) laag voltage niet meer zou werken.
Maw waarom zou een laag voltage de enige factor zijn om de weestand te overbruggen? Zou dat ook niet kunnen bij een hoog amperage en laag voltage? Wat is dan doorslaggevend van de huid en zijn electronen daarin dat een laag voltage geen effect meer kan hebben? Oftewel is er een minimum voltage vereist voor dodelijkheid? zie tevens reactie bij antwoord Deaal.