waarom een serieschakeling of een parallelschakeling?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Techniek
13.3K
Erna55
8 jaar geleden
Waarom niet ?
Erna55
8 jaar geleden
Of wil je vragen : wanneer is een serieschakeling gescgikt en bij welke toepassingen kies men voor paralel?

Antwoorden (4)

Vb: straatverlichting/kerstlampjes in je kerstboom.. heb je bij een serieschakeling ergens een breuk zitten vallen alle nakomende lampen weg. Daarom wordt er bij deze twee voorbeelden parralel geschakeld zodat de lamp waar de breuk zit de enige is die uit zal vallen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Bij breuk allemaal :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij serie zullen ook alle voorgaande lampen "wegvallen". :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ohja haha
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Kaaie Nou dat beantwoordt dus mooi NIET de vraag. Dus ik zal het mooier maken. Waarom nog serieschakelingen als die zo'n goed oplosbaar probleem hebben?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verder wordt serie of parallel in schakelingen (niet alleen bij lampjes dus) om onnoembaar redenen gebruikt (afhankelijk van doel schakeling).
Info:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Parallelschakeling#Toepassingen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Serieschakeling#Toepassingen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MrTomaat uit de vraag versta ik dat je niet goed het verschil tussen deze twee weet. Als dat het geval is moet je niet aankomen met complexe formules of ontelbare functies komen. Anders zou de vraag wat minder breed moeten zijn gesteld.
Hoop dat dit VOORBEELD een beetje duidelijkheid geeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
-Ik heb de vraag niet gesteld.
-Ik kom noch met complexe formules noch met ontelbare functies. Het voorbeeld wat je geeft werkt maar 1 kant op. Het laat zien waarom je parallelschakelingen zou gebruiken. Je hebt een tweede nodig om te laten zien waarom je seriële zou gebruiken. (Anders zou je moeten zeggen dat serieel overbodig is). Waarom auto's en fietsen? -Auto's voor de lange afstanden en vervoer zware spullen.
-Fietsen voor de beweging en het goedkope gebruik. Als je een antwoord geeft wat alleen maar een kant belicht, dus "Auto's kan je voor alles gebruiken, zeg je wellicht onbewust dat fietsen totaal overbodig zijn. Dat is het probleem met jouw antwoord nu, vrager kan het idee krijgen dat serieel overbodig is door jouw eenzijdige antwoord. Op te lossen door een makkelijk voorbeeld te geven waarin serieel noodzakelijk is. Niks met formules en functies. Dan heb je antwoord gegeven waarom "dit" EN "dat".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jouw antwoord zegt mij als leek, stoppen met serieel alles op parallel.
Bij een serieschakeling heb je veel "kleine" verbruikers, dus in totaal met een relatief laag stroomverbruik. Nadeel is, dat wanneer ergens in de stroomkring en defect (onderbreking) zit, alles uit valt. Dit probleem heb je bij een parallel-schakeling niet, maar dan heb je wel "grotere" verbruikers
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@jc54 (ik heb geen verstand van schakelingen dus alles wat ik vraag is een echte vraag) Stel dat ik in 10 100 watt lampen wil laten branden, waarom is het dan bij een parallel schakeling zo dat deze opeens grotere verbruikers zijn?
jc54
8 jaar geleden
In een parallelschakeling moet je de stroomverbruikers bij elkaar optellen, waardoor je dus eigenlijk één grote (vervangende) verbruiker krijgt.
Maar "groot"' heb ki niet voor niets tussen aanhalingstekens gezet, het is relatief.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@jc54 Kan je een rekenvoorbeeld geven? 10x100 watt is 1000 watt zou ik zeggen. Waar ontstaat het verschil (ook al is het klein)? Of misschien werkt dan je concept niet, moet je wat anders nemen.
jc54
8 jaar geleden
De weerstanden in een serieschakeling mogen bij elkaar opgeteld worden (de R1 + R2 + R3 enz.), waardoor je een grotere weerstand krijgt. Hoe groter de weerstand, hoe kleiner/lager de stroom.
Bij een parallelschakeling moet je 1/R1 + 1/R2 +1/R3 enz. optellen, waardoor de totale weerstand dus steeds kleiner wordt, en hoe kleiner de weerstand, hoe groter de stroom. http://electronica.infonu.nl/geschiedenis/31082-weerstanden-in-serie-en-parallel.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je 10 lampen serieel op 2200 Volt zou laten branden verbruikt het evenveel als 10 lampen parallel op 220 Volt. Wat is het verschil dan in verbruik?
Dat hangt van de functie af die de schakeling moet vervullen en het doel dat je wilt bereiken.

Om in de sfeer te blijven: kerstverlichting is serie geschakeld. Dit betekent dat de stroom van het begin van het snoer naar het einde van het snoer loopt. Als er ergens een kink in de kabel komt, bijvoorbeeld een kapotte lamp, dan kan de stroom niet doorlopen en gaan dus alle lampjes uit (*). Je kunt dit voorkomen door de lampjes parallel te schakelen. Dat betekent dat ieder lampje een eigen stroomvoorziening krijgt en dat, als er een lampje uitvalt, de andere lampjes blijven branden.

Waarom nu kiezen voor serie of parallel? Dat heeft dan de maken met verschillende overwegingen. Kosten kunnen een rol spelen, bij kerstverlichting zou het zo kunnen zijn dat parallel meer materiaal vraagt en dat de verlichting daardoor duurder wordt. Toepasbaarheid kan een rol spelen, bijvoorbeeld als de kerstverlichting opeens dikkere moeilijker te behandel bekabeling zou krijgen door een parallel schakeling. Veiligheid kan een rol spelen, dat bij overbelasting of mankement de stroom eraf gaat wat gebeurt met een zekering die in serie geschakeld is met de rest van een elektrisch apparaat (je hebt weinig aan een parallel geschakelde zekering). En in sommige gevallen is er geen keus. Als je bijvoorbeeld een weerstand in een elektrische schakeling nodig hebt die niet verkrijgbaar is dan kun je die construeren met verschillende parallel geschakelde componenten.

(*) Volgens mij heeft veel kerstverlichting tegenwoordig een z.g. shunt bij de lampjes. Dat is een weerstand in het lampje parallel aan de gloeidraad waardoor de stroom toch door blijft lopen zodat alleen het lampje dat kapot is het niet meer doet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ vanwege de uitspraak "je hebt weinig aan een parallel geschakelde zekering"... wat kortsluiting betekent ;)
Tot nu toe wordt er alleen over verbruikers gesproken, maar ook schakelaars kan je in serie of parallel gebruiken.
bvb een noodstop circuit, dat zijn een aantal schakelaars die dus in serie staan en in normale toestand allemaal gesloten zijn.
Bedien je er nu eentje dan valt de machine stil.

Voor parallel moet je denken aan bvb als je de verlichting op meerdere plaatsen aan wilt doen en dan na een uur weer uit wilt schakelen.
Zet een aantal terugverende schakelaars parallel en laat die een tijdklok starten.