Hoe kan het dat er op 50 m afstand van een hoogspanningsleiding slechts 25 nanoTesla (0,025 microTesla) wordt gemeten?

Onder de hoogspanningsleiding meet ik meer dan 700 nanoTesla. Is 25 nanoTesla een normale waarde voor een afstand van 50m tot de leiding?
Enigszins evenwijdig met die hoogspanningsleiding, maar 500m verderop, loopt een andere hoogspanningsleiding. Daar is op een afstand van 100 m, dubbel van de vorige situatie dus, een waarde van 300 nanoTesla gemeten.
Samengevat:
Situatie 1: 50 m afstand, 25 nanoTesla
Situatie 2: 100m afstand, 300 nanoTesla.
Alvast bedankt voor uw antwoord.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Techniek
1.2K
Cryofiel
8 jaar geleden
Waarom meet je Tesla, als ik vragen mag? Meestal wordt V/m gemeten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
V/m is voor het elektrisch veld, nT voor het magnetisch veld.

Het beste antwoord

Waarschijnlijk omdat je niet weet wat voor spanning op de leiding staat en hoeveel stroom er door gaat. Dat is allemaal van invloed op het magnetisch veld. Zonder die gegevens zeggen jouw metingen niks. De hoogspanningsleidingen zijn dubbel uitgevoerd, het kan zijn dat je aan de spanningsloze kant meet. En wat wil je ermee bewijzen?

Toegevoegd na 4 minuten:
Bovendien neemt de sterkte af met het kwadraat van de afstand. En je hebt geen puntbron maar 3 parallel lopende leidingen die elk een fase vervoeren. Dat is lastig meten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
Omdat elke verbinding uit minstens drie stroomvoerende draden of sets van draden bestaat, kun je die naast elkaar, onder elkaar, of in een driehoek boven en naast elkaar ophangen. Dat is van invloed op de vorm van het ‘magneetveld’, en dus op hoe ver van de draden je nog een bepaald stralingsniveau meet. Hieronder een citaat uit een bron met iets meer informatie hierover: “Toch heeft de donaumast ook een nadeel dat steeds belangrijker wordt in dichtbevolkte, gereguleerde gebieden zoals Nederland. Het magneetveld onder de circuits aan de grond is groter dan bij dennenboommasten, tonmasten of de Belgische dubbelvlagmasten. Eigenlijk hebben alleen hamerkoppen en de tweevlaksmasten een nog groter magneetveld aan de grond. Op dit aspect presteert de donaumast dus niet zo best.”
http://www.hoogspanningsnet.com/mastsoortenclassificatie/donaumast/ De nieuwe zgn. wintrackmasten die hier en daar verschijnen zijn wat dit betreft een stap in de goede richting:
http://www.zuid-west380kv.nl/hoe-wordt-de-verbinding-gebouwd/hoe-zien-de-masten-eruit