Hoe werkt een inductiekookplaat?

Ik vraag me al een tijdje af hoe een inductiekookplaat werkt. Hoe kan het dat je jezelf niet verbrand aan de plaat terwijl het wel pannen verwarmd?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Techniek
4.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet niet wat voor inductiekookplaat wij hebben of dat ik een of ander metaal in m'n hand heb maar je kan je wel degelijk verbranden aan een inductie kookplaat! (Bron: eigen ervaring)

Het beste antwoord

Een inductiekookplaat genereert een krachtig, snel wisselend magnetisch veld. Deze velden hebben invloed op de elektronen in de pan, net zoals wanneer je een magneet door een spoel beweegt.
Ook hier gaan net zoals in een spoel elektrische stromen lopen, maar omdat een pan nu eenmaal geen mooie draad is bewegen de elektronen alle kanten op. De opgewekte elektrische stromen worden dan ook "wervelstromen" genoemd.

Door die wervelstromen en ook doordat de magnetisch gevoelige ijzeratomen zich in het wisselende magnetisch veld telkens anders moeten richten ontstaat er wrijving.

Die wrijving levert warmte op en het is precies die warmte waarmee je kookt.

Omdat de energieoverdracht, van de kookplaat naar de pan, plaats vindt via magnetisme blijft ook de inductiekookplaat relatief koel. Magnetisme is immers, anders dan b.v. een gasvlam, van zichzelf niet warm.

Andere antwoorden (2)

Koken op inductie gebeurt op een inductie kookplaat die bestaat uit een veld van magnetische spoelen. Alleen wanneer de spoelen in contact komen met ferromagnetisch materiaal vindt een reactie plaats die warmte genereert. Aangezien normale pannen dit materiaal vaak niet bevatten moet bij inductie koken gebruik worden gemaakt van speciale inductie pannen. De reactie is bovendien dusdanig van aard dat uitsluitend de panbodem wordt verwarmd terwijl de inductie kookplaat relatief koel blijft. Deze “koele” manier van koken zorgt ervoor dat verbranden aan de inductie kookplaat verleden tijd is wat het veilige karakter van inductie koken verklaart.
9 jaar geleden
De inductiekookplaat genereert een magnetisch veld.
Het magnetisch veld heeft alleen invloed op metalen objecten, die worden magnetisch.
Door de magneetrichting nu snel te wisselen worden de kleinste deeltjes in het metaal steeds van richting veranderd. De beweging maakt dat ze warm worden.
Je hand is niet magnetisch en zal dus niet opwarmen of verbranden.