Kracht door uitzetten van materiaal berekenen, hoe?

Je kan berekenen hoeveel een buis uitrekt wordt als die wordt belast op trekspanning.
Maar kun je op dezelfde manier (maar dan de andere kant op) ook de kracht berekenen die het geeft als je het materiaal verwarmt waardoor het uitzet.

Dus je hebt een ingeklemde aluminium buis en die wordt verwarmt, dan oefent die de kracht uit op de inklemming.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Techniek
5.4K

Het beste antwoord

Ik heb een mooie formule voor je gevonden. Ga naar onderstaande Bron, scroll omlaag tot het plaatje van de spoorspatting (of zoek op "sun kink", de Engelse naam voor spoorspatting), en klik op "show" in het kadertje "More on sun kink".

De formule zegt dat je de elasticiteitscoëfficiënt E, de dwarsdoorsnede A, de thermische-expansiecoëfficiënt α, en de temperatuurstijging ten opzichte van de drukloze situatie met elkaar moet vermenigvuldigen om de drukkracht te berekenen.

Cryofiel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt, daar staat een mooi voorbeeld. Ik had al een formule die erop leek. Dat ging over uitzettingscoëfficiënt, en ik wist niet zeker of ik dat wel kon gebruiken met Wet van Hooke, nu wel!

Andere antwoorden (1)

Ja, dit kan je allemaal berekenen. net als de doorbuiging bij belasting knik of torsie. wel zal je bij deze berekeningen het weerstandsmoment van het materiaal moeten weten. maar dit is in tabellen te vinden. zo heeft een ronde aluminium buis van 30 mm weer een heel ander weerstandsmoment dan een aluminium buis van 40 mm. ook de wanddikte en de lengte hebben invloed op de berekeningen. een buis van 3 meter waar druk op staat zal eerde knikken dan een buis van 30 cm waar de zelfde druk op staat. ook de maximale belasting is hiermee uit te rekenen, hoeveel mm buigt een buis door als deze belast wordt. en ook dan heeft de lengte en temperatuur invloed. ook is met het weerstandsmoment uit te rekenen bij hoeveel kracht er een blijvende vervorming ontstaat, die noemen we de vloeigrens. maar bij al deze berekeningen zal je het weerstandsmoment van het materiaal en profiel moeten weten. maar dit kunnen de meeste leverancier geven via tabellen.