Hoe werkt een automatische haspel?

Ik vroeg me af hoe zo'n automatische haspel intern werkt? Eentje waaraan je trekt om terug op te rollen (bv persluchtslang). Bestaat er ergens een exploded view van?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Techniek
13.5K

Het beste antwoord

Binnen in de haspel zit een ‘platte’ spiraalveer zoals in een opwindklok of ander uurwerk, of zoals het veerwerk in sommige soorten speelgoed, of ander apparaat dat je met een sleutel op moet winden. Dus een rond een as gedraaide platte reep veerkrachtig metaal. Ik hoop dat de afbeelding het voldoende duidelijk maakt.

Net als in het geval van bijvoorbeeld een mechanische eierwekker wind je de veer bij een automatische haspel op door aan iets te draaien, in dit geval wind je de veer op door de haspel een aantal omwentelingen te draaien tijdens het afrollen van de slang. Je voelt daarbij de toenemende kracht waarmee de oprolautomaat al probeert de slang weer terug óp te rollen. Een ratel zorgt er voor dat de afgerolde slang niet heel de tijd terug wil spoelen; zodra je de slang iets verder uittrekt dan ontgrendelt de ratel en wil de slang naar binnen toe.

Je zou het opwinden van de veer ook nog kunnen vergelijken met het principe van die kleine speelgoedautootjes waar je het veerwerk van opwindt door het autootje achteruit over de vloer te bewegen: doordat de wielen achteruit draaien wordt de veer opgewonden die de wielen weer terug vooruit laat draaien als je het autootje loslaat.

Toegevoegd na 2 minuten:
De spiraalveer is in de afbeelding het derde grote onderdeel van rechts.
Plaatje bij antwoord
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Mooi duidelijk antwoord! + 1 voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alvast bedankt voor het antwoord. Het is voornamelijk het ontgrendelen van de ratel dat me interesseert. Bv bij een stofzuiger doe je dit door op een knop te drukken. Maar bij zo'n tuinslang bv, is dat door even te trekken aan de slang. Het is net dat mechanisme dat me boeit. Door even te trekken, is het ontgrendeld en blijft het ontgrendeld.
Bordensteker
9 jaar geleden
Er wordt gebruik gemaakt van een ratel, in de vorm van een soort schijf, of trommel, met daarin opgenomen een of meer pallen die met een veertje naar binnen worden getrokken en zo tegen de inkepingen van een as rusten en het (door de grote spiraalveer veroorzaakte) oprollen blokkeren.
Als je de slang nu iets verder uittrekt en vervolgens de haspel met enige snelheid op laat rollen, dán worden de pallen door de middelpuntvliedende kracht die op hun gewicht inwerkt, tégen de kracht van hun kleine veertje in, een stukje naar buiten geslingerd, zodat ze het oprollen niet blokkeren (zolang de haspel voldoende snel blijft draaien).