Is het voor een mechanisch horloge beter om hem dagelijks op te winden?

Of kan je het horloge rustig in de kast laten tot je 'm wil dragen, en hem dan gelijk zetten en opwinden?

9 jaar geleden
in: Techniek
1.3K

Het beste antwoord

Wanneer een mechaniek (van een horloge, maar ook in het algemeen) lange tijd niet beweegt, dan krijgt corrosie in de lagers kans zich op te bouwen en samen te 'smelten'. Dit kan er voor zorgen dat het mechaniek "vast roest".

Daarnaast is beweging nodig om de smering de verplaatsen en soepel te houden.

En als laatste is het voor een veer niet goed om altijd gespannen te staan (al zal die bij langdurige opslag typisch in de ontspannen toestand staan. Dat zal dus geen probleem zijn.)

De conclusie is dus dat beweging van een mechaniek goed is om het soepel te houden. Of dat dan élke dag moet zijn... ? Nee, niet per-sé, maar regelmatig, b.v. 1 keer per 2 maanden kan geen kwaad bij een horloge.
Rieneke1
9 jaar geleden
Klinkt logisch, bedankt!