Kan een spieverbinding makkelijk verwijderd worden?

Neem nu een as en een riemschijf die verbonden zijn met een spie. Kan je die riemschijf er gewoon afhalen of zijn spieverbindingen doorgaans zo klemmend dat je meteen al een pers nodig hebt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
3.2K

Het beste antwoord

De passing zit gewoonlijk op de as en de boring. is dit een klemmende passing dan klemt de riemschijf op de as. naar mijn ervaring zit er op de spiebaan zelf een positieve tollerantie. de spiebaan zelf zou er dus vrij gemakkelijk in en uit moeten komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ligt eraan hoe intensief en waar die gebruikt is (in mijn ervaring).
soms komen ze er zo af soms ben je een tijd aan het prutsen.
metalen delen kan je eventueel ook warmstoken met een brander.