Welke kleur moeten draden hebben bij 24VDC?

Ik dacht dat bij 24V DC de EN normen lichtblauw voorschrijven maar twijfel hieraan. En ook weet ik niet of ze dan beiden zelfde kleur hebben (+ en -)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
22K

Antwoorden (1)

Normaliter worden in de gelijkstroomtechniek de kleuren rood (+) en zwart (-) voor de spanningsdraden en kabels gebruikt. (Voeding)

Andere kleuren en combinaties van kleuren draden hebben ook toepassing in de gelijkstroomtechniek waar het dan gaat om (onderlinge) verbindingen die specifieke functies hebben binnen gelijkstroomschakelingen.
Dan kunnen alle beschikbare kleuren gebruikt worden zoals blauw, lila, groen, geel, wit, bruin enz.
Vooral in complexe kabelbomen worden dan allerlei kleuren en kleurcombinaties gebruikt om de juiste verbindingen te kunnen maken en uit elkaar te houden.
Daarmee kunnen dan allerlei verschillende voltages en/of spanningssoorten worden
getransporteerd binnen de toepassing waarin dat nodig is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb dus een hele verdeelkast gemaakt met 230V met zwart en blauw nu moet er een 24V gedeelte bijkomen voor een sturing dus is zwart gebruiken niet echt logisch lijkt mij??
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
230V en dan zwart, dat is niet correct. Een continu onder spanning staande draad dient bruin te zijn. Zwart wordt als schakeldraad gebruikt.