Hoe kan je piekstroom berekenen van een bepaald apparaat?

Ik vraag me af hoe ik het piekstroom kan berekenen als ik weet hoeveel wattage een elektrische apparaat verbruikt. Ik hoor verschillende theorieen: sommige zeggen dat het dan 2x zoveel watt is anderen zeggen weer 3x zoveel. (Dit i.v.m. een laadregelaar en omvormer).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
11.1K

Antwoorden (2)

Dat kan niet, wel heb je de bekende vuistregeltjes die je zelf al noemt, maar er zullen altijd situaties zijn waar dat gewoon niet opgaat.

Wel zijn er apparaatjes in de handel waarmee je dat kan meten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is de vuistregel dan? Dubbel zoveel meer watt of 3x zoveel meer? En helpen de apparaatjes waarmee je piekstroom 'opvangt'? Zoals deze: http://terrasverwarming.agaterras.nl/schakelaars/97-solamagic-piekstroom-begrenzer-.html
Ik neem even aan dat je het over een gloeilamp hebt.
In koude toestand kun je de (piek)stroom berekenen uit de weerstand (in koude toestand, meten) en de nominale spanning. I = V / R.
In hete toestand kun je de stroom berekenen uit het wattage en de nominale spanning. I = W / V.
Ik heb hier een lamp van 60W, die koud een weerstand heeft van 70 Ohm (meten).
De piekstroom is dan I = 230V/70 Ohm = 3,3 Ampère.
In hete toestand toestand is de stroom I = 60W/230V = 0,26 Ampère.
De piekstroom is dus ruim 12 keer zo hoog als de nominale stroom.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij een elektromotor is het iets dergelijks.
Dan deel je nominale spanning door de weerstand bij stilstaande motor. Meten, dus.
Reddie