is er een manier om 1 van de 2 polen van een magneet af te dekken?

ik weet dat als je een magneet doormidden zaagt dat je nog steeds een negative en een positieve pol blijft bij allebij de helften, maar ik heb een magneet nodig die alleen maar aantrekt of afstoot (ligt eraan welke pol je bij de andere magneet pakt.) Dus ik vroeg me af of er een materiaal is of manier waardoor je 1 van de 2 polen sterk kan afzwaken/verminderen zodat de aantrekkings/afstotings kracht sterk verminderd

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Met een hoefijzermagneet bereik je bijna dat effect. Maar het is niet geheel wat je vraagt. Goede vraag overigens !

Het beste antwoord

Nee, dat kan niet. Je kan natuurlijk wel een pool afdekken, maar je kan het niet zo maken dat ie zich van alle kanten als bv. een noordpool gedraagt.
Het heeft ermee te maken dat de magnetische veldlijnen nergens mogen stoppen. Voor een elektrisch veld kunnen de veldlijnen beginnen bij een positieve lading (een proton o.i.d.) en eindigen bij een negatieve (een elektron o.i.d.), maar voor magneetvelden bestaan dergelijke "monopolen" niet (althans, ze zijn nog nooit waargenomen). Daarom moeten de veldlijnen de aan de ene kant een magneet ingaan er ergens ook weer uitkomen. Dus bij elke noordpool hoort een zuidpool. Je zou wel de veldlijnen een beetje kunnen sturen door een bepaalde configuratie te kiezen. Je zou zo een bolmagneet kunnen maken die op de meeste punten zich gedraagt als een zuidpool, maar ergens moet er dan toch ook een "uitgang" zijn waar een enorm sterke noordpool geconcentreerd is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Weer wat geleerd :-)

Andere antwoorden (1)

Nee, dat is er niet. Als je een pool afdekt met een niet-magnetische stof, gaat het magnetisch veld daar door heen en verandert er niets. Als je de pool verstopt in magnetiseerbaar materiaal, wordt dit ook magnetisch en ben je net zo ver. Afhankelijk van waar je het voor kunt gebruiken, zou de magneet voor het grootste deel in een ander materiaal kunnen stoppen, bijvoorbeeld een houten plaat, zodat het effect van de verstopte pool minder sterk is. Maar omdat een magneet nu eenmaal bestaat uit magnetische dipolen, met een noordpool en een zuidpool, kan wat jij wil, niet.