hoeveel kost het om 1 Watt te verbruiken op één uur?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
21.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat hangt van je energiecontract af......
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
leg uit?
kierkegaard47
10 jaar geleden
Het techniche antwoord luidt : dat is 0.001 kwH aan energie. Vervolgens zou je in je contract moeten kijken hoeveel je betaalt per kwH, en dat bedrag dus door 1000 delen voor het antwoord op je vraag. (waarbij je misschien rekening moet houden met piek- en daltarieven, dat hangt van je precieze contract af). Makkelijker dan dat kan ik het denk ik niet maken....

Het beste antwoord

Dat is 1 Wattuur

Kijk op jouw electra-factuur hoeveel bij jou een Kilowattuur kost en deel dat door 1000

Toegevoegd na 5 minuten:
Misschien bedoel je: hoeveel kost dan het continu verbruik daarvan? Als je dat per maand wilt weten, vermenigvuldig dan het antwoord met 730.
Dat is namelijk het gemiddeld aantal uren in een maand.

Toegevoegd na 15 minuten:
De prijs van grijze stroom is in Nederland ongeveer 23 eurocent per kWh (prijspeil 2013/2014) Dit is 7 eurocent voor de stroom zelf; 3,5 eurocent voor btw, en 12 eurocent is energiebelasting.

Dan kost 1 Wattuur 23 ct / 1000 = € 0,00023
Per maand is dat dan 730 keer zoveel en dat is ongeveer 17 cent.

Toegevoegd na 17 minuten:
En per jaar is dat 12 keer zoveel en dat is € 2,04
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Dat lijkt me voldoende info. Plus.
Overigens heb ik gemeten dat mijn laptop 0,66W gebruikt als hij stilletjes aanstaat. En ca. 1W als hij een filpje afspeelt.
Poet
10 jaar geleden
De consumentenbond zegt dit over laptops en notebooks: Stroomverbruik
Een desktop verbruikt in de standby-stand ongeveer 2,2 W en als hij aanstaat 112 W. Bij twee uur gebruik per dag kost dat jaarlijks 99 kWh (€22). Bij acht uur per dag is dat al 340 kWh per jaar, oftewel €75. Een laptop (notebook) is veel zuiniger: het verbruik van een laptop is zo'n 18 W in de aan-stand, en 1,4 W als hij uit is en in het stopcontact zit. Is de laptop elke dag twee uur in gebruik, dan kost dat jaarlijks 26 kWh, oftewel €5,60. http://www.consumentenbond.nl/test/elektronica-communicatie/computers/laptops/extra/laptop-of-desktop/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ok bedankt

Andere antwoorden (1)

De elektriciteitsrekening gaat uit van kiloWattuur. De hoeveelheid energie die verbruikt is 1 Watt X 1 uur = 1 Wattuur, ofwel 0,001 kWh. Bij een prijs van 0,25 euro. Dat is dus 0,00025 euro of 0,025 eurocent. Per jaar is dat 365 x 24 x 0,025 = 219 eurocent, dus 2,19 euro. Als je bedenkt dat veel apparaten, als je ze niet gebruikt, maar wel aangesloten zijn op het net, een sluikgebruik hebben van rond de 6 Watt, betekent dat per jaar een behoorlijk extra bedrag.