Hebben elektriciteitsmeters in de meterkast een drempelwaarde waaronder ze niet werken?

Zoals het rad van een watermolen ook niet in beweging komt als er te weinig water langs stroomt.
En verschilt dat nog tussen mechanische en elektronische meters?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
1.1K

Antwoorden (2)

In mechanische kilowattuurmeters zit inderdaad een magnetisch "haakje" op de as van de schijf zodat hij bij zeer laag verbruik stopt met het gekleurde streepje van de schijf in het zicht.
Hoe dat bij elektronische meters werkt weet ik niet...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De ouderwetse ferraris verbruiksmeter draaien al bij enkele watts aan verbruik, dus die minimale waarde is marginaal. Door het gasinstituut zijn voorwaarden opgesteld t.a.v. afwijking en tevens van minimum waardes die gemeten moeten kunnen worden, dus de nieuwe elektronische versies zullen tenminste deze minimale waardes evenaren of zelf 'beter' zijn in de zin dat ze bij nog lagere verbruikswaardes al registreren.