Waarom zitten er in het snoer van een electrisch apparaat twee stroomdraden? Wat is precies de functie van de tweee daarvan?

Ik weet weinig van electrische circuits en de informatie die ik aantre is vaak erg technisch. Mijn zoon van tien heeft tijdens een techniekles een stroomdraad van binnen gezien en tijdens een gesprek daarover vroegen wij ons af waarom er twee draden in een snoer zitten. Kan dat eigenlijk niet met 1 draad en wat is nou precies de functie van de tweede? Kan iemand mij dat in eenvoudige taal uitleggen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
11.5K
Antoni
10 jaar geleden
SimoneHeijstek, mijn natuurkundeleraar legde op de middelbare school het stromen van electriciteit (elektronen) uit aan de hand van een grappig voorbeeld: De jongens lopen de hele tijd achter de meisjes aan, en de meisjes de hele tijd achter de jongens... Zo ontstaat een voortdurende beweging, dus: "stroom".

Antwoorden (4)

De elektronen, waarvan in één van de draden een overschot is, moeten rond kunnen gaan om een stroompje te laten lopen. De tweede draad, waar een tekort aan elektronen is, moet dus aangesloten zijn op de andere draad.

Dit kun je vergelijken met een rivier en een watermolen. Een watermolen kan wel aan een rivier staan, maar als de watermolen aan het eind van de rivier staat (dus in een meer) zal deze niet draaien. Er is immers wel een overschot, maar er is niets waar dit overschot naartoe kan. Pas als er een kanaal vanuit het meer naar de zee gegraven wordt, gaat het water stromen en de watermolen dus draaien.

Ook is het zo dat als er wel een tekort is/een kanaal naar de zee, maar geen overschot /er is geen rivier (draad niet aangesloten) of er komt geen water uit de rivier (stop eruit), dat er dan ook geen stroom loopt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan, om het zo niet-technisch mogelijk uit te leggen, elektrische stroom vergelijken met een ketting. Ergens op die ketting zit een motor die hem aandrijft (de electriciteitscentrale), ergens anders zit het apparaat die zijn energie uit de ketting krijgt (de televisie). Het deel van de ketting vanaf de motor naar het apparaat is dan de ene draad, het deel van het apparaat terug naar de motor de andere. Zo krijg je een 'stroomkring'.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plusje
Uitstekende vergelijking!
Je kan stroom vergelijken met een tuinslang. Als er water naar het iets toestroomt (een waterrad) is er ook een afvoer nodig om beweging te krijgen. Dit is bij bijvoorbeeld een lamp ook het geval. De ene draad is de aanvoer de andere de afvoer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Elektriciteit is afhankelijk van een stroomkring om iets in werking te zetten (een lamp of een stofzuiger of wat dan voor elektrisch apparaat ook). In de volksmond heet dat 'de stroom loopt van + naar -'.
In het thuis lichtnet werkt men met wisselstroom waarbij de ene draad de 'Fase' heet en de andere draad de 0 draad.
Ook hier loopt het spanningsverschil (230 Volt) van de fase naar de 0.
Op de blauwe 0 draad staat geen stroom (spanning) terwijl op de bruine fase draad wel 230 Volt staat.

Er zijn dus minimaal 2 draden nodig waarvan de ene draad de stroom aanvoert en de andere draad de reststroom weer afvoert waardoor het tussenliggende apparaat gaat werken. Dit heet dan een stroomkring.

Stroom kan en zal niet vloeien op slechts een geleider (draad). Het moet een ideale 2e geleider hebben naar 0 of aarde om in beweging te komen.
Alleen dan kun je de elektriciteit benutten om er dingen mee te doen.

Daarom zitter er in een snoer tenminste 2 draden.
Er kan ook nog een derde draad aanwezig zijn, de zgn. aarde draad. Deze dient om het aangesloten toestel te beschermen tegen ongewenst onder stroom komen te staan. Bijvoorbeeld een wasmachine.
Als hiervan de buitenmantel onder stroom komt te staan door bijvoorbeeld een defect, dan zal de stroom direct via de aarde draad afgevoerd worden wat meestal als kortsluiting in de zekeringkast wordt opgemerkt; de zekering slaat door.
In moderne huisinstallaties bewaakt een aardlekschakelaar zulke lekstromen en zorgt voor het afschakelen van de bewaakte groep zodra er een gevaarlijke lekstroom ontstaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Paar termen die niet helemaal kloppen (bij stroom op de aardedraad is het de aardlekschakelaar die er uit klapt, en geen kortsluiting, de stroom gaat niet van fase naar 0 maar 'heen en weer', een stroomdraad is geen 'ideale geleider' maar het groter verhaal klopt wel aardig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eh... Joozd, wat jij bedoeld is de sinus in de wisselspanning, die gaat heen en weer tussen 230 Vtt + en via 0 naar 230 Vtt - (dat is 1 hele sinusgolf) en dat 50 x per seconde. En verder is de 0 geleider (blauw) net zo gelijk aan aarde als aarde aan 0. Het kortsluiten van fase eender met de blauwe 0 draad of met de groen/gele aarde draad geeft precies hetzelfde effect.... KABAMMM! Hoezo is een stroomdraad (of kabel) geen ideale geleider? Hoe wil je anders de elektriciteit veilig naar en van de verbruiksapparaten e.d. transporteren.... En aardlekschakelaars komen (helaas) nog steeds niet in alle huisinstallaties voor. In nog veel oude woningen van voor 1950 in de grote steden bestaan nog steeds simpele installaties met 2 of 3 groepen. Het aanpassen van die installaties is nog steeds niet voltooid, deels omdat het een vrij dure ombouw is en die oude woningen vaak in particulier bezit zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een ideaale geleider bestaat alleen theoretisch. Net zoals de ideale isolator. Koper is gewoon een geleider met zeer lage weerstand(huiselijk gezien verwaarloosbaar). En een aardlekautomaat (differentieel) gaat uit als er een verschil is vannaf 30 mA tussen toegevoerde spanning en retour. Ongeacht of een verbruiker geaard is of niet. Als er spanning op de aarde komt is er een aardsluiting, hierbij zal de aardlekautomaat niet uitgaan, wel je overstroombeveiliging( je smeltveiligheid of automaat) De aarde en nul zijn gelijk. Voor een differentieel is de aarde en nul aan elkaar gekoppeld. Doe je dit erna, dan heb je een potentiaalverschil en gaat je aardlekautomaat uit. Het nulpunt is tenslotte ook de aarde. 230V is de effectieve spanning.
Een sinus gaat naar ongeveer 315 V + en -(maximale spanning).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar een goed antwoord is het toch! +