Is er iets waarmee je scheuren in hout kunt opsporen achter een laag metaal?

Het gaat mij erom dat er soms scheuren in het stemblok van een piano of vleugel zitten, maar dat die vaak afgedekt worden door het frame (gietijzer). De enige manier om er achter te komen of er scheuren in het stemblok zitten (zonder de hele piano uit elkaar te halen) is om tijdens het stemmen van de piano / vleugel goed te voelen hoeveel weerstand de stempen aan de binnenkant ondervind.
Dit is helaas geen onfeilbaar systeem. Dus zat ik me af te vragen of er iets van een echo-apparaat, of een sonar, of röntgen apparaat bestaat waarmee je zulke scheuren in hout relatief makkelijk zou kunnen opsporen. Ik neem aan dat sonar sowieso al geen optie is omdat de scheuren zich in een afgesloten ruimte bevinden, en dat een echo-apparaat misschien niet door metaal heen werkt?... Zou röntgen wel werken? Of zijn er nog andere technologieën waarmee je ergens doorheen kunt kijken? Of misschien werkt één van deze dingen wel vanaf de achterkant van een piano omdat het dan vrijwel alleen maar door hout heen hoeft?
Heeft er iemand zin om iets zinnigs te zeggen over deze puur hypothetische kwestie? :) (Want ik weet wel dat het soort apparatuur waarnaar ik op zoek ben, als het al bestaat, waarschijnlijk onpraktisch duur, log/zwaar, ongezond, en of moeilijk te bedienen is.)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek

Antwoorden (1)

Als je met Rontgen al door metaal heen komt, dan moet de straling zo krachtig zijn dat je het hout erachter niet meer ziet door "overbelichting". Dat kan al niet veilig op de plaats waar de piano staat. De benodigde vergunningen zal je voor dit doelniet krijgen. Sonar lijkt me ook geen optie omdat het geluid door het metaal wordt teruggekaatst. Ik ken de anatomie van een vleugel of piano niet, maar ik vraag me af, zit er nergens een gaatje waar je met een scoop naar binnen kan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb die reactie met belangstelling gelezen, maar ook jouw reactie daar weer op. Het probleem zal waarschijnlijk het gebrek aan referentiewaarden zijn. Alles bij elkaar vind ik de vraag bijzonder boeiend.