Wat is het verschil in Avionica en Mechanica in de vliegtuigonderhoudstechniek?

En wat houd het allebei precies in, ik dacht dat avianica meer met elecktrische systemen was en mechanica hydrolisch?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
2.7K
Bordensteker
10 jaar geleden
Om het meer tastbaar te maken een voorbeeld dichter bij huis (en dus niet zozeer uit de luchtvaarttechniek): een digitaal horloge is net als avionica een stukje electronica. Er zit een printplaatje met een teller in, die in een lcd display bepaalde vlakjes zwart kan maken waardoor wij cijfers kunnen aflezen die de tijd aangeven. Een ‘ouderwets’ opwindhorloge is een pietepeuterig klein en dus heel knap ontworpen mechanisch klokje: een veer beweegt tandwieltjes en een mechanisme dat ‘onrust’ heet, waardoor langzaam bewegende wijzers op een wijzerplaat de tijd aangeven.
Mechanica is techniek die je kunt zien en aanraken.
De storingen die je moet oplossen zijn bijvoorbeeld klemmende palletjes of te zwakke veertjes, een trekkabeltje dat ergens langs schuurt, maar ook scheurvorming en breuk. Kijken, grijpen, en begrijpen. En smeren: je houdt niet altijd schone handen. Avionica is een toepassing van elektronica waar je alleen door met meetinstrumenten spanninkjes te meten kunt zien hoe iets eigenlijk werkt, of waar iets kapot is. Of door de lampjes, instrumenten en displays in de cockpit af te lezen. Vaak zit er een foutaanduiding door middel van codes ingebouwd. Meer begrijpen dan grijpen, zou je kunnen zeggen. Verdachte onderdelen demonteren en verwisselen voor geteste exemplaren uit het magazijn; de verdachte onderdelen moeten dan op een testbank beproefd worden.

Antwoorden (1)

Avionics zijn de electronische systemen voor navigatie, communicatie, besturing (automatische piloot) en dergelijke. Mechanica kan hydraulisch zijn maar ook elektrisch, en heeft (uiteraard) te maken met de beweegbare onderdelen van het vliegtuig. Die onderdelen worden dan wel weer aangestuurd door de avionics.