Hoeveel stroom verbruikt een elektroden lasapparaat ongeveer?

Stel dat ik een kwartiertje las met een "huis- tuin- en keuken-elektrodenlasapparaat", heeft iemand enig idee waar het stroomverbruik dan mee te vergelijken valt? Ik zou ook heel graag een voorbeeld van iemand horen, zoals: "5 x zoveel als een wasmachine die één keer draait" of "3 x zoveel als een waterkoker"(??)
Op die manier zie ik het beter voor me dan wanneer iemand me de kilowatt uren voorberekent.
Alvast heel erg bedankt iedereen!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
16.8K

Het beste antwoord

Met het beschikbare vermogen van een huis- tuin- en keukenstopcontact (3600 Watt) kunnen alleen lichte laswerkzaamheden worden uitgevoerd.
Stel dat het lasapparaat alles uit de (meter)kast haalt, zodat de “stop” nog net niet doorslaat, dan hebben we het nog steeds over licht laswerk, en is het stroomverbruik ongeveer te vergelijken met bijvoorbeeld:
• 3 à 4 stofzuigers
• 2 waterkokers
• 7 strijkijzers
• 3 wasmachines
• 1,5 wasdrogers
Zie de bron voor stroomverbruik van meer apparaten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Is zelfs bij benadering niet te zeggen, het is namelijk afhankelijk van de elektrode die je gebruikt en het materiaal dat gelast moet worden. Bij dun materiaal is er een laag stroom verbruik en bij dik is het een kwartier op vol vermogen met een verbruik van 2000 tot 2500 watt per uur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Energie druk je uit in WattUUR.
Het vermogen is WattUur / Uur, oftewel Watt.