hoe werkt een fluitje?

dacht er aan

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
3.5K
Amadea
11 jaar geleden
Welk soort fluitje bedoel je dan?

Antwoorden (4)

De licht circuleert en door het balletje gaat er eenicht klank uit het fluitje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Wat is een icht klank?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb nooit geweten dat een fluitje op licht werkt, weer wat geleerd ;-)
Amadea
11 jaar geleden
Denk je dan dat die iPhone-antwoordjes van superfreak juiste informatie verschaffen?
Als de gebruiker in het mondstuk van het fluitje blaast, wordt er een snelle stroming van de lucht veroorzaakt. In het fluitje wordt de lucht door een smalle opening geblazen. Achter die opening zit een 'kamer' met daarin een klein balletje van kurk of kunststof, ter grootte van een erwt. Dit balletje gaat door de snelle luchtstroming trillen. Deze trilling zorgt er voor dat de lucht ook gaat trillen. Deze luchttrilling komt uit een grotere opening aan de bovenkant van het fluitje. Hieruit hoor je dan een fluitsignaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hetzelfde als je lucht uitblaast door je getuitte mond of dus door een fluitje.
11 jaar geleden
Het fluitje heeft twee elementen, een plotseling uitlopende nauwe spleet. Hier ontstaan turbulente wervels, een beetje vergelijkbaar met de Karmann wervels achter een brugpijler. Dat patroon schept een bron van trillingen en het fluitje zelf is een luchtkolom die bij een aantal vaste frequenties gaat meetrillen met de trillingen uit de wervels. Daardoor wordt het sissende zachte geluid uit het mondstuk versterkt bij muzikale frequenties en ontstaat er een harde zuivere muzikale toon.
De gaten in het fluitje kun je vullen met je vingers waardoor je ander muzikale tonen krijgt. De erwt in het scheidsrechtersfluitje zet het geluid als het ware snel aan en uit, zodat het erg herkenbaar wordt.