De kleur van gewone leds wordt bepaald door het halfgeleidermateriaal dat gebruikt wordt, er zijn echter ook 3-kleuren leds waarbij je de kleuren rood, groen en blauw kunt mengen zodat bijna elke kleur mogelijk is. Dergelijke leds zijn eigenlijk 3 leds in één.

Toegevoegd na 54 seconden:
Je kunt dus zelf de kleur van een led-lampje niet zomaar wijzigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je een "witte" LED hebt kun je er een transparante lak op aanbrengen, als het om gekleurde LED's gaat kun door te mengen van kleuren een andere kleur kunnen creëren, i.e. Rode lak op een gele LED word oranje licht.
En aangezien LED lampen slechts geringe warmte afgeven kun je een epoxie lak gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als een Led lampje een vaste eigen kleur heeft dan kun je dat in principe niet wijzigen. 'n Groene LED blijft groen, wat je er ook aan doet. Dat geldt ook voor rode of oranje leds.

Wat je wel kunt doen is over een witte Led een kapje plaatsen met een bepaalde kleur, het uitgestraalde licht neemt dan de kleur van het kapje aan.

Er zijn LED lampen van Philips die je zelf in kleur en temperatuur kunt veranderen. Dit is een heel nieuw concept op gebied van Personal Lighting.

Deze lamp units zijn samengesteld uit 3 Led reeksen bestaande uit Rood, Groen en Blauw (de primaire kleuren waaruit je alle denkbare kleuren kunt maken).
Vergelijkbaar met de manier waarop je Kleuren TV werkt.

De electronica in deze lampen is door de gebruiker te besturen waardoor de gebruiker voor elke sfeer of stemming een passende verlichting kan creëren in iedere denkbare kleur en helderheid.

De (draadloze) besturing van deze LED lampen gebeurd dmv. een app. op de smartphone of door software die op de PC moet worden geïnstalleerd.
De smartphone app. stelt de gebruiker zelfs in staat om de verlichting op (zeer grote) afstand te bedienen. Bijvoorbeeld je bent op vakantie in Thailand.... en je vindt ineens dat het thuis binnen er rood uit moet zien ;)
Maar ook wanneer de lampen aan of uit moeten bedien je met je smartphone via het internet.

Het is een vrij revolutionair concept wat ook het nodige moet kosten. 'n set van drie lampen plus software kost ca. 200,- euro. Maar dan heb je ook wat... dus ook datgene wat jij wilt.

Toegevoegd na 17 minuten:
Dit systeem van Philips heet HUE. Het is een wireless web-enabled personal light solution.

Vertaal het maar even: een draadloos internet bestuurbaar persoonlijk licht oplossing.

Duur, maar wel leuk om te hebben..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt de kleur van ledlampjes veranderen, door met een `permanent marker` in de gewenste kleur, er stipjes of streepjes op te zetten. Na verloop van tijd , wel even herhalen.