Hoeveel wattage heeft 1 stopcontact in een gemiddelde woning?

De reden:
Ik wil een verlengsnoer met 6 stopcontacten aansluiten op 1 wandcontactdoos (deze heeft twee aansluitingen).
Nu is dit geen probleem, maar hoeveel watt kan hij eigenlijk aan? Ik weet dat het verbruik van wattage wordt aangepast naar de gevraagde hoeveelheid van het apparaat.

Maar wordt de hoeveelheid per contact niet minder (lees te zwak) wanneer je 6 stekkers aansluit?

Ik wil een computer, pc-monitor, twee monitor speakers, een keyboard en midi controller hierop aansluiten.

En als bonus vraag: ik las in een andere goeie vraag dat ik beter het snoer tijdens gebruik dan helemaal languit kan leggen ipv netjes opgerold om de contactdoos, klopt dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
71K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Serieus?! Wow maar goed dat ik t vraag. Alleen kan ik m dan heen en weer neerleggen? Het bureau staat nml direct bij de wandcontactdoos.. De kabel loopt dan dus 2m heen en weer langs elkaar.

Het beste antwoord

MAX TOTAAL 3500 WATT

Toegevoegd na 7 minuten:
de bedrading van een groep is berekend op 16 ampere, als dat dus de enige doos is waaruit van die groep stroom genomen wordt, zit je aan 230VX 16A=3680 Watt of Voltampere bij niet ohmse belasting.
Wanneer er echter WEL andere gebruikers aan deze groep gekoppeld zitten, moet je die daarvan aftrekken.

Zoek echter de grenzen niet op, dunne draden van minder dan 11/2 mm kwadraat kunnen die stroom niet aan als ze niet vrij liggen en/of niet van KOPER zijn.

Opgerold kun je dan veel warmteontwikkeling krijgen die niet weg kan en zelfs de haspel doen smelten.
Daarbij ontstaat vaak (eigenlijk altijd) kortsluiting en/of kunnen aanraakbare metalen delen aan de fase komen te liggen.

Dit kan dodelijke gevolgen hebben.

Toegevoegd na 16 minuten:
Dus is het afrollen van hetsnoer het beste bij hogere vermogens.
Overigens zijn de gebruikers die je noemd geen energievreters zoals magnetrons , ovens , condensdrogers en stofzuigers.

Ik denk dat je ruim onder de 1KW blijft met het pakket spullen die je noemt ( als de monitors normale computermonitorboxen zijn) en dan zit je ook veilig als je veel apparaten op een groep aansluit.

Zijn de monitorboxen voor PA gebruik dan kunnen ze wel behoorlijk stroom gebruiken maar dan heb je ook je buren spoedig op de stoep staan.

Kortom, maak je geen zorgen maar sluit alles met goed materiaal aan en kijk uit voor aardlussen, monitorspeakers kunnen dan gaan brommen, wat gebeurt als ze op meer dan een punt geaard zijn en dan een grote wikkel van een aarding ontstaat die veel storing op kan pakken.

Succes met je set!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ervanuitgaande dat de zekering van de groep 16 A (is meestal) is, kun je het berekenen door 230 V x 16 A. De uitkomst daarvan is 3680, dus dat wil zeggen dat de TOTALE GROEP waar het stopcontact op is aangesloten een maximaal vermogen heeft van 3680 W
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het vermogen van 3680 Watt en dat is met zekeringen van 16 A. is hier al opgegeven maar hou er wel rekening mee dat de bedrading zeker 2,5mm² moet zijn.
Bij aanpassingen in de installatie gaat men soms vanuit een verlichtingscircuit een stopcontact bijplaatsen en dat is dan maar 1,5mm² met 10 A. zekeringen, in dat geval is het vermogen maximaal 2300 Watt.

Om opwarming te vermijden van de zekeringen blijft u best +/- 20 % onder het opgegeven vermogen.

Om dezelfde reden kan u verlengkabel best volledig uitrollen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ligt er aan wat je nog meer op deze groep hebt draaien.
als er een paar schemerlampjes op de groep zitten, maar nu even wat rekenwerk.
Tel de vermogens op die op de door jou gebruikte groep zitten. trek dit van zo'n 3.5 kw af en je houd het vermogen over wat je nog op jouw groep kan zetten.Tel daarvoor alle vermogens op van je pc en monitor en keybord etc.
Als dit dus onder de 3.5 kw blijft, kan je er een verlengsnoer op aansluiten.
Gebruik hiervoor een verlengsnoer met aders van 2.5 mm en rol het snoer niet op.