Hoe werkt een oplader?

Een oplader gebruikt het stopcontact om een batterij op te laden. (ik zie dit als twee elektriciteitsbronnen)
Waarom gaat de stroom van de ene " (stopcontact) naar de andere " (batterij) en niet andersom?

" = elektriciteitsbron

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
8.7K

Het beste antwoord

De kant van het 230 V stopkontakt vloeit de stroom door de primaire wikkeling van een transformator.
De secundaire kant is heeft in verhouding veel minder wikkelingen om een lagere spanning te bekomen.
Die spanning is nog altijd wisselstroom, net als de netstroom door de primaire.
Op die secundaire wordt nu een (brug)gelijkrichter geschakeld om van wisselstroom gelijkstroom te maken.
Deze gelijkstroom wordt nu gebruikt om uw batterij op te laden van die is ook gelijkstroom.

Een transfo werk heel simpel en om het een beetje uit te leggen hetvolgende.
Puur theoretisch natuurlijk kan de primaire 230 wikkelingen hebben op 230 Volt, dit 1 wikkeling per volt, als we daar secundair 12 volt uit willen zullen we dus 12 wikkelingen nodig hebben, nog eens dit is puur theoretisch om het een beetje duidelijk te maken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Nog even bij vermelden dat de spanning van de adapter, want zo noemt dat ding, hoger is dan dat van de batterij waardoor de adapter stroom in de accu steekt en niet omgekeerd. Trouwens de gelijkrichter dioden beletten dat de stroom kan terug vloeien omdat een diode de stroom maar in één richting doorlaat, nl in de richting van het pijltje.
De troom door A' en B' kan enkel naar de plus vloeien en niet omgekeerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat kan, maar er zijn nu eenmaal een aantal begrippen nodig om dit te kunnen uitlegen.
Zonder die basis kennis is het onmogelijk om dit bevattelijk uit te leggen.

Andere antwoorden (1)

Er vloeit stroom van een hoge potentiaal naar een lagere.
De lader maakt van 230V een gelijkspanning die iets hoger is dan de batterijspanning, waardoor de stroom van de lader naar de batterij stroomt en niet andersom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welke term gebruik je voor deze "spanning", is dit Volt, Watt, Ampere of dat tekentje dat lijkt op een hoefijzer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Spanning( V) is Volt, stroom (A) is Ampère, vermogen (P) is het product van beide dus P= V x A en uitgedrukt in Watt.
Weerstand is in Ohm (Ω).