Sinds welk jaar zijn er satellieten in de lucht, volgens mij al voor 1970?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek

Het beste antwoord

De eerste satelliet was natuurlijk de Sputnik in 1957 en daar zweven nog steeds brokstukken van in het heelal. De erste echte satelliet met data-functie ging door de NASA de lucht in op 31 januari 1958:

http://www.jpl.nasa.gov/jplhistory/early/firstsatellites.php
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ha, die Jordan1980;

Ik weet in elk geval dat de Telstar de eerste telecommunicatiesatteliet was en deze cirkelt al sinds de vroege jaren zestig in een baan om de aarde.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sinds 1963 om precies te zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
En satteliet moet natuurlijk satelliet zijn....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op 4 oktober 1957 werd de eerste door de mens gemaakte satelliet door de Russen in een baan rond de aarde gebracht: de Spoetnik 1
11 jaar geleden
Om de aarde is dat de maan en die doet dat al een paar miljard jaar.
En dat is idd lang voor 1970.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De maan is geen satelliet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Behalve ik, is ook wikipedia het niet met je eens! De Maan is de enige natuurlijke satelliet van de Aarde en is de op vier na grootste maan van ons zonnestelsel. Ze wordt soms aangeduid met haar Latijnse naam Luna.
De meeste manen in het Zonnestelsel zijn erg klein, maar er zijn enkele grote, planeetachtige manen. Onze maan hoort daar ook bij. Hoewel er manen in het Zonnestelsel zijn die nog groter zijn dan onze maan (te weten Ganymedes, Titan, Callisto en Io), worden de Aarde en de Maan wel als dubbelplaneet aangeduid, omdat de Maan in vergelijking met de Aarde niet zeer klein is: de massa van de Maan is 1/81 van die van de Aarde. Het gemeenschappelijk zwaartepunt waar Aarde en Maan omheen draaien, ligt echter nog binnen de Aarde. Alleen bij de dwergplaneet Pluto en zijn maan Charon is de maan naar verhouding nóg groter, namelijk 1/8 van de planeetmassa, en ligt het gemeenschappelijk zwaartepunt buiten Pluto.
Er is nog nooit een satelliet in de lucht geweest, die bevinden zich namelijk in de ruimte. Als ze in de lucht zouden zijn zouden ze binnen de kortste keren neerstorten vanwege de wrijving van de lucht.

Als je kunstmatige satellieten bedoelt (wat je denk ik doet) dan is de Sputnik op 4 oktober 1957 de allereerste (zie ook de andere antwoorden). Voor natuurlijke satellieten kun je de maan aanhouden waarvan de leeftijd circa 4,5 miljard jaar is. Ik sluit echter niet uit dat er nog een stuk steen van een paar meter onontdekt ergens rond de aarde zweeft wat nog ouder is.