Hoe wordt een geluiddemper op een handvuurwapen geplaatst?

In films zie je vaak dat een personage een demper op een handvuurwapen draait. Graag zou ik willen weten hoe dat gaat. Een pistool heeft een loop waarin trekken en velden die er voor zorgt dat de kogel zijn draaiing krijgt om zo redelijk recht de loop te verlaten. De diameter van de loop is zodanig dat de kogel net past. Wanneer ik een demper aan de binnenkant inschroef zou dat betekenen dat de opening bij het einde van de loop te klein wordt, de kogel wordt in zijn "vlucht" gehinderd door de demper. Dit kan nooit goed gaan. Om de loop van het pistool ligt de slede, dus kan de demper ook niet aan de buitenzijde van de loop gemonteerd worden, de slede zou kapot gaan bij het glijden over de loop (de slede helpt bij het uitwerpen van de lege huls en zorgt dat een volgende patroon gereedstaat voor afvuren).

Bij een revolver gaat het voor het grootste deel ook zo, maar om de loop is bij een revolver geen slede die de huls uitwerpt (de patronen zitten hier in een rondraaiend magazijn). Maar een revolverloop met aan de buitenzijde schroefdraad kan ik me niet voorstellen. Bestaat het, een demper op een handvuurwapen, hoe wordt zoiets dan geplaatst? Dempt het dan ook het geluid (het exploderen van de kruid in het patroon)?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even een positief puntje naar jou: Geweldige vraag, ik kan zien dat er goed over na is gedacht en niet "zomaar" iets in je is opgekomen om vervolgens een vraag te stellen. Leuk en dus ook een GV!

Antwoorden (1)

Het uiteinde van de loop wordt uitgefreesd, daarna wordt er draad in gesneden, daar past de demper dan in. De inwendige diameter van de demper is iets groter dan die van de loop, maar de dikte van de wand bij het schroefgedeelte is redelijk gering.