Waarom heeft de USA landen nummer 1 ( country code) met telefonie?

Zoals wij bijv 31 hebben. Zijn wij dan de 31ste in het rijtje?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
8.6K

Antwoorden (1)

Het landnummer is dat deel van het telefoonnummer dat verwijst naar een specifiek land. Bij het bellen naar het buitenland wordt in het gekozen nummer het landnummer voorafgegaan door de internationale toegangscode.

De wereld is opgedeeld in de volgende regio's: Noord-Amerika (1), Afrika (2), Europa (3 & 4), Zuid-Amerika (5), Australië en Antarctica (6), Oost-Europa (7), Azië (8), Midden-Oosten (9).

Alle landen zijn vervolgens voorzien van een eigen landnummer. Nederland heeft bijvoorbeeld 31 en België heeft 32 als landnummer.

Over het algemeen kan een landcode niet een deel zijn van een andere landcode, dus bijvoorbeeld omdat er een landcode 7 is (voor Rusland en Kazachstan), kan de landcode 71 niet meer toegekend worden. Evenwel, er zijn veel landcodes die beginnen met 1, wat ook de landcode is van Canada en de Verenigde Staten. Bijvoorbeeld: Bermuda is 1441. Men kan erover discussiëren of dat een landnummer is of een combinatie van landnummer 1 met netnummer 441.

Landcodes worden soms gewijzigd. Toen landcode 37 van Oost-Duitsland vrijkwam na de vereniging met West-Duitsland, werden de codes 370–379 toegekend aan diverse landen die nog geen eigen landcode hadden, zoals Andorra en diverse landen die voortkwamen uit de voormalige Sovjet-Unie.
Dus nee we zijn niet het 31ste land maar het eerste land in Europa ;-) Amerika en Canada hebben nummer 1 (volledig noord-amerika).

Toegevoegd na 1 minuut:
Herstel, we zijn het tweede land in Europa, na Griekenland met 30. Hier een mooie lijst zodat je ook goed ziet hoe het werkt: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_landnummers_in_de_telefonie_op_nummervolgorde