Waarom auto met katalysator een kleinere opening naar benzinetank?

Ik vroeg me af waarom de opening naar de benzinetank, bij een auto met een katalysator, kleiner is dan wanneer een auto geen katalysator heeft.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek

Antwoorden (1)

Omdat je daardoor geen loodhoudende benzine kunt tanken.
De lood is een katalysator gif.

De buis aan het eind van het benzinepistool van loodhoudende benzine, is dikker gemaakt dan de opening van de benzinetank.