Wat gebeurd er met mijn centrifugaalpomp als ik tegen een gesloten ZUIGventiel draai? Bij pers draait de pomp ^zot^ maar bij een zuig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
7.4K

Het beste antwoord

Bij een gesloten pers kan de pomp geen vloeistof kwijt, en mist hij ook de koeling van de doorstromende vloeistof. Zolang hij niet oververhit raakt gebeurt er weinig.
Bij een gesloten zuigafsluiter heb je min of meer hetzelfde. Bij een krachtige pomp komt daar nog iets bij, en dat is dat er in de vloeistof vacuumbelletjes ontstaan. Die imploderen vervolgens weer, en die implosies vreten aan het materiaal van de waaier en het pomphuis.
Dat is ook de reden dat je de flow (het debiet) van een centrifugaalpomp altijd moet regelen aan de perszijde, en de zuig altijd vol open moet laten staan.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus maw bij gesloten PERS gaat de pomp 'zot' draaien met als gevolg temperatuurstijging. En bij gesloten ZUIG gaat de pomp drooglopen want geen vloeistof meer beschikbaar. Wanneer heb je dan cavitatie? of is cavitatie een gevolg van droogloop?

Andere antwoorden (2)

Bij een gesloten zuigventiel draait de motor waarschijnlijk nog zotter. Probeer maar eens bij een stofzuiger. Sluit de zuigslang af en het toerental gaat omhoog. Omdat hij dan niets hoeft te pompen.
Reddie
11 jaar geleden
Je kan niet TEGEN een gesloten zuigventiel draaien, alleen MET. Dit houdt dan wel in dat er geen medium bij de waaier komt en deze dus droog gaat draaien. Gevolg hiervan is oververhitting en een defecte pomp.