Hoe komt het dat een TomTom in papa's auto (oude Renault Megane) het wél doet, en in mams' auto (Ford Focus stationwagon) het niet doet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek
1.2K

Het beste antwoord

Sommige modernere auto's hebben een gemetalliseerde voorruit om de warmte tegen te houden.
Dit dunne laagje metaal vormt een afscherming voor de satellietsignalen, zodat de GPS-ontvangst veel moeilijker wordt.
De ruiten zijn vaak te herkennen aan een blauwachtige reflectie die je ziet als je er van buiten op kijkt.
Als je de Tomtom voor een zijruit houdt zal hij wél werken, deze ruiten zijn zelden gemetalliseerd.

Toegevoegd na 6 minuten:
In de onderstaande link wordt op een forum dit probleem aangekaart: ook daar blijkt hij achter de voorruit niet te werken.
Sommige Tomtom-apparaten hebben een aparte antenne-aansluiting, als je zo'n apparaat bezit dan kun je een losse GPS antenne aansluiten die je bijvoorbeeld op de zijruit of op de achterruit kunt plaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel,
ik zal het hier thuis vertellen.
Dan kom ik ineens met 'goede raad'. hihi
Bedankt ;,)

Andere antwoorden (4)

Waarschijnlijk is het te dik glas en/of warmtewerend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
of mammie weet niet hoe die werkt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn Ford Focus is voorzien van voorraam verwarming, en kan geen TomTom gebruiken. Nu heb ik weer mijn oude VDO geplaatst tegen het voorraam en deze doet het wel.
Het probleem zit dus grotendeels bij de TomTom systemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dit nog niet zo lang is, kan het komen door de schrikkeljaar bug van tomtom. Er is namelijk een foutje in de software gekomen en daardoor lijkt het alsof de satellieten uit de lucht zijn gevallen. Met een update wordt dit verholpen.