Waarom hebben nieuwe windmolens (in tegenstelling tot het oudere model van de windmolen) maar 3 wieken?

Graag wil ik wat meer kennis opdoen over mijn vraag; waarom de wieken van nieuwe windmolens maar 3 wieken hebben. Is hier een rede voor? Ik ben van mening dat hoe meer wieken je aan een molen doet, hoe meer energie je uit die molen zult halen. Ook hoeven er dan minder molens gebouwd te worden. Waarom hebben ze er niet gewoon 4 wieken aan gemaakt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek
2K

Het beste antwoord

Je maakt hier een verkeerde veronderstelling.
Het klopt dat het beter is als er zoveel mogelijk wieken aan een windmolen zitten MITS de wrijving van de wieken verwaarloosbaar is. Dat is echter niet het geval.

Als je meer wieken plaatst word de wrijving groter en is het waarschijnlijk dat de windkracht niet meer efficient word gebruikt.

De architecten van de windmolens hebben al berekend dat die lange, smalle en lichtgewichte wieken het efficients zijn. Ik weet niet welke krachten er om de hoek komen kijken, maar ik weet wel dat het zo werkt.

Zal de ontstane kracht toren ook hebben geleid tot 3 wieken. Een windmolen heeft een hoog zwaartepunt, dus als je veel wieken plaatst vangt de windmolen meer wind op, waardoor de windmolen gevaarlijk kan gaan bewegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi verwoord! Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (2)

Als goed kijkt, zie je dat (de kleinere, ouderwetsere) molens véél langzamer draaien. Je mening dat meer wieken meer windenergie oplevert, is niet op feiten gebaseerd maar op je gevoel.
Sterker nog, in theorie zou één wiek bij een grote molen het meest efficient zijn. Echter, dan krijg je stabiliteitsproblemen. Zo ook een beetje met twee wieken. Drie wieken blijkt het efficiëntst te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom hebben windmolens tegenwoordig 3 wieken en vroeger 4 wieken ? Is hier een natuurkundige uitleg voor ? Of is het een puur economische reden. En welke achterliggende gedachte is er dan.

Beantwoord door: Hans Spek
Wieken en propellors zijn net als vleugels van een vliegtuig.
Door hun vorm ontstaat er aan de bolle zijde een onderdruk te opzichte van de vlakkere of holle onderzijde. Hierdoor ontstaat er een draagvermogen bij de vleugel of trekkracht bij een propellor.
Dat draagvermogen wordt geregeld door de schuinte (spoed) van de vleugel ten opzichte van de aanstromende lucht. Achter de vleugel wordt de lucht dus iets naar beneden gedrukt. Achter de vleugel ontstaat wel een werveling van de lucht, die erger wordt naarmate het draagvermogen toeneemt. De werking gaat op, zolang er geen werveling optreedt rond de vlakken. Als werveling rond de vlakken optreedt, dan noemt men dan 'stall'.

Bij een draaiende wiek of propellor is de luchtsnelheid lager bij de as en beduidend hoger aan de tip.

De oudere windmolens zijn langzaamdraaiers en kunnen dus 4 of meer wieken hebben.
Sneldraaiers hebben echter steeds minder bladen, omdat de wervelafstand groter is.
Moderne wieken hebben meestal 3 bladen, maar men ziet ook 2 bladen en soms zelfs maar één blad. De enige reden daarvoor is de wervelafstand. Zelfs een éénbladige propellor heeft een natuurlijke snelheidslimiet, want als ze sneller dan de limiet zou gaan, dan raakt de voorkant in de werveling door de voorgaande draaibeweging.

Verder schijnt het ook beter te zijn voor de rust van je ogen om 2 of 3 bladen te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Verder schijnt het ook beter te zijn voor de rust van je ogen om 2 of 3 bladen te hebben." Ik denk niet dat er een energiebedrijf is die zich dáár druk om zou maken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch wel, want er wordt veel geprotesteerd tegen die molens. Hoe rustiger het voor het oog hoe beter dus en hoe eerder toestemming. Vier wieken zorgt voor veel meer beweging op de horizon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er vier wieken aan zitten, draaien ze iets langzamer. Ik denk dat dat juist rustiger voor de ogen is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, want met vier wieken zie je meer wiek dan met 2 of 3. Dus juist drukker ;-)