Hoeveel elektriciteit is er via een mechaniek terug te halen aan elektriciteit?

Stel dat je 1000 watt op een soepel lopend mechaniek aansluit welke is ontworpen om elektriciteit te genereren,wat zou er dan in het gunstigste geval opgewekt worden?

Aangezien ik leek ben op dit gebied,ziet de vraag er misschien wat onbeholpen uit,maar mensen die er verstand van hebben,zullen er antwoord op kunnen geven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek

Het beste antwoord

Als het mechaniek "soepel lopend" is begrijp ik daar uit dat de wrijving verwaarloosbaar is. Dus geen warmteverlies.
Als je dynamo ook geen weerstand heeft (supergeleidend, bij bv 3 Kelvin) dan is er ook in de dynamo geen warmteverlies.
Dan is het rendement 100%.
(Die supergeleiding wordt toegepast bij NMR/MRI, waarbij de eenmaal opgewekte stroom eindeloos zonder verlies blijft lopen.
Reddie
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
100% rendement zal je (helaas) nooit kunnen halen. bij elke omzetting van de ene energie soort naar de andere soort gaat er altijd en deeltje verloren, bijv. als warmte. Zelfs al zou je een rotor in de lucht laten draaien, dan heb je nog verlies in de vorm van wrijving (bewegende rotor in stilstaande lucht)
Reddie
12 jaar geleden
@buksie83, in de praktijk heb je natuurlijk gelijk, maar denkbeeld heeft het over "soepel lopend" en "in het gunstigste geval". Dan ga ik uit van een mechaniek in vacuum en supergeleiding. Dan kom je uit op 100%.
Dat is essentieel anders wanneer je uitgaat van b.v. een verbrandingsmotor. Dan haal je zelfs onder de gunstigste condities niet meer dan zo'n 50%.

Andere antwoorden (3)

je wil als ik het goed begrijp een spoel laten draaien die stroom op wekt (1000 Watt) een dynamo dus.
maar als je die spoel met een elektromotor wil aan sturen, heb je een motor nodig die iets meer dan 1000 watt verbruikt.
wel een van een perpedium mobile gehoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel weinig, je hebt namelijk dubbel rendementsverlies. Dus zeg 40%
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou Travistar die 40% is ook maar een slag in de lucht.
het gaat hier om een denkbeeldige motor met dynamo met een denkbeeldige overbrenging. hoe kan jij dan uitrekenen wat het verlies is?
Reddie
12 jaar geleden
Die 40% slaat helemaal nergens op.
De natuurwet zegt dat energie nooit verloren gaat

Maar het zet wel om in andere vormen zoals warmte
dus ga er maar vanuit hoe soepellopend ook de terugkerende
electriciteit is altijd minder dan wat je erin stopt.
Er is altijd een rest gedeelte dat " verloren" gaat door warmte wrijving etc etc

Dus het bruikbare resultaat is altijd minder dan honderd procent.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee geen 50%. maar laan we zeggen dat je er tussen de 5 en 10 % minder uithaal dan je er instopt.
capthavoc
12 jaar geleden
Tja daar valt niets over te zeggen dat is het geheim van de smid en hele groepen mensen zijn eeuwen bezig geweest om dat steeds verder te perfectioneren
er valt dus echt niets te zeggen over wat het bruikbaar redement. zeker niet al je geen idee geeft van de machine
Maar als een redement maar 50% is
dan zal niemand met die machine nog iets willen 75 80 % is eigenlijk de ondergrens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die percentages kan je niet juist zeggen. Maar feit is dat je er altijd minder uithaalt dan je er in stopt.
Dit soort mechanieken hebben altijd verlies, mechanisch en bij het omzetten van stroom naar draaiende as en van draaiende as naar stroom.

Daarom gebeurt het weinig,
En het rendement hangt sterk af van de gekozen techniek ende werkparameters
Bijvoorbeeld, de motor draait met 1500 toeren, wat efficiënt kan, maar de omzetting van draaien naar stroom gaat bij een variabel en ongelukkig toerental, dan beïnvloed dat variërende toerental het rendement sterk

Een Prius heeft iets dergelijks, en het werkt best aardig, voor een auto van 1700 kg heeft hij een aardig laag verbruik van ca 5 tot 6 l per 100 km
Maar Toyota geeft geen rendement van de energie terugwinning. Omdat er vele variabelen bij spelen