wat zit er in een batterij?

waar is een batterij eigenlijk van gemaakt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek
6.6K

Het beste antwoord

Je kunt zelf een batterij maken. Dan zie je meteen de dingen die erin zitten.

Neem een beker (bijvoorbeeld een plastic koffiebekertje).

Doe er een koperen plaatje in. Zo groot mogelijk. Je mag het gerust rondbuigen zodat het langs de buitenkant past.

Doe er een zinken plaatje in. Dat mag ook rond worden gebogen. De twee plaatjes mogen elkaar niet raken.

Vul de beker met citroenzuur of zoutzuur. Zoutzuur werkt beter, maar is gevaarlijker. Je kunt het verkrijgen in bij een Doe het zelf zaak.

Als je dan met een krokodillenklem een stroomdraad vastmaakt op de koperen plaat en evenzo een op de zinken plaat, kun je een motortje laten draaien.

Toegevoegd na 18 minuten:
De batterij wijkt dan wel iets af van de batterijen die je in de winkel koopt, maar het idee is hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een batterij is een elektrochemische cel die de chemische energie die ligt opgeslagen in de bestanddelen omzet in elektrische energie. De chemische reactie heeft alleen plaats als de stroomkring gesloten is.
Er zijn twee verschillende soorten batterijen: primaire en secundaire.
De chemische reacties die optreden in primaire batterijen zijn onomkeerbaar. Met als resultaat dat de opgeslagen energie slechts één keer verbruikt kan worden. Daarna moet de batterij worden gerecycled.
De chemische reacties die in secundaire batterijen optreden zijn daarentegen wel omkeerbaar. Deze batterijen zijn oplaadbaar en kunnen vele keren opgeladen en ontladen worden, voordat ze de mogelijkheid tot energie-opname en -afgifte verliezen.
Als een chemisch reactie elektriciteit creëert , hoe wordt er dan een chemische reactie gecreëerd?
De chemicaliën die gebruikt worden in batterijen laten elektronen los (oxidatie) óf nemen elektronen op (reductie). Om een reactie te krijgen, moeten een chemie die elektronen loslaat en een chemie die elektronen opneemt samenkomen en hun deeltjes uitwisselen. Wanneer dit proces optreed, geven de elektronen een bepaalde hoeveelheid energie, dit hangt af van de snelheid van de reactie.
Hoe sneller de reactie, hoe hoger het voltage.

(zie bron voor meer info)

Toegevoegd na 38 seconden:
Ik weet trouwens niet precies, wat voor een stoffen ze in een batterij stoppen ;) sorry
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De gewone stoffen in een gangbare batterij zijn geperste kool als + pool in de centrale kern, dan een zakje met bruinkool om de eventueel ontstane gasbelletjes te neutraliseren tot water, dan een dikke laag salmiakzout en zoals je weet is zout een verbinding van natrium en chloor, dan een papierlaagje om eventuele gasbelletjes tot water te neutraliseren en dan de zinken bus.
Aan de laatste ontstaat het overschot aan vrije electronen.

Tijdens gebruik verteert de zinken bus en komt er een gat in: de zoutoplossing stroomt nu naar buiten en wordt door een blikken bus met een paar gummi ringetjes een paar weken tegengehouden tot ook die het begeeft.
De beginspanning is 1,65 volt, de eindspanning is 0,8 volt en je begrijpt dat fabrikanten meerdere doteringen als metalen (vroeger kwik) toevoegen om deze spanningsafgifte iets constanter te verkrijgen.