Wat betekent "Azimut" ? Zie toelichting.

Het betreft informatie op een website over montage van zonnepanelen op het dak van een woonhuis, met de volgende tekst: "Bijna geen enkel dak heeft de optimale hellingshoek en optimale azimut oriëntatie voor zonnepanelen." Graag in Jip-en Janneketaal wat "azimut" betekent.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek
7.2K

Het beste antwoord

De azimut is de hoek ten opzichte van het noorden, meestal aangegeven in graden.
Dus een azimut van 90 graden, 'wijst' naar het oosten.
Die hoek is relevant voor de zonnepanelen omdat de zon oostelijk [90 graden] opkomt, om [een uur of] 12:00 uit het zuiden [180 graden] schijnt, en dan in het westen [270 graden] ondergaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor je Jip-uitleg, thanks!

Andere antwoorden (2)

De azimut is eigenlijk gewoon de windrichting (uitgedrukt in graden). Bij jouw voorbeeld moet een zonnepaneel op twee manieren uitgericht worden. Ten eerste moet hij in de juiste windrichting wijzen, ten tweede moet hij de juiste hellingshoek (omhoog) hebben.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Windrichting? Wat heeft dat voor invloed dan op de hoeveelheid zonlicht die het paneel "vangt"? Ik snap het niet Bamibal.
bamibal
12 jaar geleden
Als de zon vanuit het zuiden schijnt, en je schuine dak staat op het noorden, dan vang je weinig zon. Voor een optimale opbrengst zou je dak dus naar het zuiden moeten wijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OK, snap het, thanks!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De plus is van mij, de min waarschijnlijk van iemand die geen zonlicht kan verdragen :-)
bamibal
12 jaar geleden
De min mogen ze steken in de plek waar de zon niet schijnt...
Zonnepanelen moeten, leveren de meeste opbrengst, als ze ongeveer naar het zuiden gericht worden gemonteerd.
In de praktijk geeft elk richting tussen ZW en ZO goede resultaten. Dus een azimut van 135 tot 225

De dakhelling is optimaal bij 36 graden, maar ook hier, is elke hoek tussen 30 en 50 goed. hoe verder de orientatie hiervan afwijkt, des te lager is de opbrengst.

Zie het plaatje onder de link